De Amerikaanse online retailer Amazon heeft de sterkste merknaam van de wereld. Dat blijkt uit een rapport van consulent Kantar. Ook vorig jaar voerde het Amerikaanse bedrijf de ranglijst aan. Amazon heeft nu een merkwaarde van 415,9 miljard dollar. Dat cijfer is op één jaar tijd met bijna een derde gestegen. Het bedrijf heeft volgens Kantar dan ook van de coronacrisis kunnen profiteren.
Ook Apple behoudt met een waarde van 415,9 miljard dollar zijn tweede plaats. Google valt echter met een bedrag van 323,6 miljard dollar van een derde naar een vierde plaats terug. Het bedrijf wordt voorbijgestoken door Microsoft (326,5 miljard dollar), dat immers met zijn software voor vele thuiswerkers tijdens de coronacrisis een efficiënte hulp is gebleken.
Visa sluit met met een waarde van 186,8 miljard dollar de top vijf af. Daarna volgen Alibaba (152,5 miljard dollar), Tencent (150,9 miljard dollar), Facebook (147,2 miljard dollar), McDonald’s (129,3 miljard dollar) en MasterCard (108,1 miljard dollar).
Online
‘Het nieuws over de uitbraak van de coronacrisis deed in maart de waarde van veel aandelen kelderen,’ aldus Kantar. ‘Anderzijds kenden online dienstverleners zoals Amazon een sterke opstoot. Nadat vele fysieke winkels hun deuren moesten sluiten, waren zij voor de consument vaak de enige uitweg.’
‘De grote vraag naar thuisbezorging zette de logistieke mogelijkheden van Amazon weliswaar onder een grote druk. Maar anderzijds kon het bedrijf hierdoor ook zijn sterkte bevestigen.’
‘Merken die consumenten de mogelijkheid boden zich door de coronacrisis te navigeren en daarbij gemak en comfort garandeerden, zijn over het algemeen in waarde gestegen of hebben in ieder geval beter gepresteerd dan hun categorie,’ zegt Kantar nog.
‘Tencent, dat zijn merkwaarde op één jaar tijd met 16 procent zag groeien, is daarvan een bewijs. Datzelfde geldt trouwens ook voor JD.com, dat zijn waardering met 24 procent tot 25,5 miljard dollar zag oplopen.’
Het Chinese videoplatform TikTok was binnen de top honderd met een bedrag van 16,9 miljard dollar de hoogste nieuwkomer. Het Chinese bedrijf heeft inmiddels al een grotere merkwaarde dan ondernemingen zoals Kentucky Fried Chicken (KFC), Uber en Adidas.
De totale waarde van de merken in de top honderd bereikte een niveau van 5.000 miljard dollar. Dat vertegenwoordigde een stijging met 5,9 procent tegenover vorig jaar. Voor de uitbraak van de coronacrisis was voor dit jaar op een toename met 9 procent gerekend.