Facebook geeft toe: gebruikers kunnen politieke reclame wegfilteren

In de aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen maakt Facebook-baas Mark Zuckerberg bekend dat gebruikers de mogelijkheid krijgen om politieke advertenties weg te filteren.

Waarover gaat het? Er is al maanden veel te doen rond politieke reclame op sociale media. In het najaar van 2019 voerde Twitter een totale ban op politieke advertenties in. Topman Jack Dorsey verdedigde het verbod met de redenering dat ‘politici bereik moeten verdienen en niet kopen’. Ook Spotify en Google legden politieke reclame aan banden, maar Facebook niet.

Het nieuws? Facebook-topman Mark Zuckerberg wou lange tijd niet weten van een verbod. Hij beriep zich op de vrijheid van meningsuiting en geeft aan dat ‘Facebook de leugens van politici wil laten zien aan de gebruikers’. Hij zag wel heil in factchecks en labels, maar deed dat uiteindelijk niet. Maar nu maakt hij de bocht toch een beetje.

‘Voor degenen onder jullie die al een beslissing genomen hebben en gewoon willen dat de verkiezingen voorbij zijn, introduceren we de mogelijkheid om politieke advertenties uit te filteren’, schrijft Zuckerberg in de Amerikaanse krant USA Today. Ook dochterapplicatie Instagram krijgt een optie om politieke advertenties uit te schakelen.

De essentie? Het is opmerkelijk dat de Facebook-baas tegemoet komt aan de kritiek dat politieke reclame toegelaten is op zijn platformen, ook als daar leugens bij zijn. Vorige maand stak er opnieuw een stormpje op, toen Twitter een bericht van de Amerikaanse president aanmerkte als ‘misleidend’. Facebook ondernam geen stappen tegen een identiek bericht op het platform.

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.