Elektrische auto’s: een op de vijf chauffeurs kiest voor Tesla

Met een verkoop van 88.400 exemplaren was de Amerikaanse autobouwer Tesla tijdens het eerste kwartaal van dit jaar wereldwijd met een aanzienlijke voorsprong de grootste fabrikant van elektrische wagens. Dat blijkt uit een berekening van de gespecialiseerde nieuwssite EV Volumes.

Op de tweede plaats staat de Volkswagen met 59.916 exemplaren, gevolgd door Renault-Nissan (51.361), BMW (37.041) en Hyundai-Kia (36.846).

Hybrides

Tesla had in de wereldwijde verkoop van elektrische wagens tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een aandeel van 19 procent, gevolgd door Volkswagen (13 procent), Renault-Nissan (11 procent) en BMW en Hyundai-Kia (elk 8 procent).

Wanneer de hybrides uit de statistieken worden gehaald, wordt het marktleiderschap van Tesla nog meer uitgesproken. Het wereldwijde marktaandeel van de Amerikaanse constructeur stijgt in dat geval naar 29 procent. Renault-Nissan komt dan echter met een verkoop van 39.355 exemplaren en een marktaandeel van 13 procent op de tweede plaats.

Volkswagen zakt daardoor naar de derde plaats (11 procent), gevolgd door Hyundai-Kia (8 procent). De Chinese constructeur Byd komt mt een marktaandeel van 6 procent op een vijfde plaats. Dat gebeurt ten nadele van de Duitse groep BMW, die immers een grote vloot hybride modellen op de markt heeft.

China

Ook geografisch zijn er wat opvallende vaststellingen te doen. ‘Tesla is onbetwistbaar marktleider in Noord-Amerika, maar moet in Europa concurrent Volkswagen laten voorgaan,’ aldus de analist.

‘Beide merken domineren hun onderscheiden thuismarkten. China is voor de twee rivalen echter neutraal terrein. China is bovendien voor elektrische wagens de meest concurrerende markt van de wereld. Buitenlandse merken moeten er rekening houden met een brede waaier van lokale concurrenten.’

‘Met de start van de bouw van het Model 3 in China heeft Tesla op die markt een vroege voorsprong uitgebouwd,’ zegt EV Volumes nog. ‘De Amerikaanse constructeur heeft op de Chinese plugin-markt een aandeel van 12 procent, tegenover 8 procent voor Volkswagen.’

De consulent zegt wel dat Volkswagen van zijn schaalgrootte mogelijk gebruik zou kunnen maken om een gedeelte van die achterstand ongedaan te maken.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.