Nissan zou zich terugtrekken uit Europa om zich te concentreren op de Amerikaanse, Chinese en Japanse markt. De zet maakt deel uit van een meerjarenplan waarmee de autobouwer zichzelf wil heruitvinden, na jaren van imagoschade en dalende verkopen. Dat schrijft persagentschap Reuters op basis van anonieme bronnen met een goede kennis van het plan.
Nissan wil een nieuwe start na enkele turbulente jaren. De Japanse autofabrikant wil enkele structurele fouten wegwerken die kwamen bovendrijven in de nasleep van het ‘onorthodoxe’ vertrek van ex-topman Carlos Ghosn.
Reuters doet een gedetailleerde meerjarenstrategie uit de doeken, waarbij Nissan zou focussen op zijn drie groeimarkten: de Verenigde Staten, China en Japan. Volgens het persagentschap zou de strategie, die zij al konden inkijken, aan de wereld getoond worden op 28 mei.
Wereldwijd triumviraat
Het komt erop neer dat Nissan de samenwerking met zijn twee geallieerde merken, Mitsubishi en Renault, zou verdiepen en uitbreiden. De concurrentie tussen de drie wordt weggewerkt. Zo zou Renault Europa ‘krijgen’, en concentreert Mitsubishi zich op Aziatische markten, behalve China en Japan. In dat opzet zou Nissan wel nog wagens verkopen op de markten van zijn partners, maar met een beperkt aanbod, op maat gemaakt voor die regio’s.
Het plan is om kosten te besparen, zodat Nissan kan investeren in nieuwe producten en technologieën die kans op slagen hebben in de VS, China en Japan. Nissan wil zich toespitsen op ‘zijn kernmarkten en zijn kernproducten’, zo verwoordt een anonieme bron, die dichtbij die strategie staat, het aan Reuters.
Jonger en beter
De Japanse autobouwer wil ook meer opklimmen tot een ‘premium brand’. Volgens de perceptie zit Nissan nu meer in de categorie huismerken, als u de globale automarkt vergelijkt met het aanbod van een supermarkt. Dat imago wil het bedrijf dus van zich afschudden. Concreet betekent dat een update van verschillende van de paradepaardjes, waaronder de Nissan Rogue. Dat is een SUV-model en een van Nissans best verkopende wagens.
Het bedrijf wil ook de leeftijd van het de rondrijdende Nissan-vloot verlagen. Momenteel is de gemiddelde leeftijd van een Nissan in de VS iets meer dan vijf jaar. Het bedrijf wil dat verlagen tot 3,5 jaar. In Japan moet de leeftijd van de verkochte modellen naar gemiddeld 2,5 jaar.
Uiteindelijk is het een terugschaaloperatie, wat betekent dat Nissan fabrieken zal moeten sluiten. Volgens de gelekte strategie gaan mogelijk 14 sites op de schop. Nissan zou de globale productie namelijk van 7 miljoen naar 5,5 miljoen brengen. Als Reuters gelijk heeft, weten we tegen het einde van de maand meer over de plannen van Nissan.