Topman Nissan werpt zijn job in de weegschaal

Als Nissan-topman Makoto Uchida er niet in slaagt om bij de Japanse autobouwer een gunstige ommekeer te bewerkstelligen, is een eventueel ontslag begrijpelijk. Dat zegt Uchida, pas in december vorig jaar tot CEO van het Japanse concern benoemd, zelf.

Nissan, de tweede grootste autobouwer van Japan, wordt geconfronteerd met dalende verkoopcijfers. Bovendien worstelt het bedrijf nog altijd met het fraudeschandaal rond voormalig voorzitter Carlos Ghosn.

Ommekeer

Tijdens de aandeelhoudersvergadering van het concern maakte Uchida (53) zich sterk voor een ommekeer te kunnen zorgen. Hij is sinds december de derde CEO van Nissan. Voordien was Uchida verantwoordelijk voor de Chinese divisie van de Japanse autobouwer.

De matige prestaties van de onderneming hebben een grotere druk gezet op de nieuwe topman. Hij wordt dan ook aangepord meer agressieve stappen te ondernemen om de heropleving van Nissan te bewerkstelligen. De autobouwer lijkt op weg om de minst goede operationele winstcijfers in elf jaar te publiceren.

Uchida zei echter bereid te zijn een ontslag te aanvaarden als hij er niet in slaagt de winstgevendheid van de onderneming te verbeteren. De nieuwe topman gaf dar wel geen tijdsbestek voor. Wel vroeg hij de aandeelhouders enig geduld aan de dag te leggen. In mei wil hij een nieuw plan voorleggen.

Volgens bronnen van het persbureau Reuters zal de nieuwe topman het bestuur moeten bewijzen dat hij bij Nissan de kostenbesparingen kan versnellen en de winst kan herstellen. Hij zal ook moeten tonen dat hij de juiste strategie kan hanteren om de samenwerking met Renault, de Franse partner van Nissan, weer op punt te stellen.

Verlies

Sommige aandeelhouders wensen meer duidelijkheid over de plannen van Uchida, anderen eisten dat de verloning van de leidinggevende kaders wordt verlaagd.

Ook waren er voorstellen een premie uit te loven om Carlos Ghosn – die naar Libanon is gevlucht – terug naar Japan te halen. Anderzijds menen sommige aandeelhouders dat Nissan beter zou functioneren als Ghosn op post was gebleven.

Door de matige prestaties van de onderneming is de beurskoers van Nissan tot het laagste niveau in meer dan tien jaar teruggevallen. Tijdens het laatste kwartaal van vorig jaar boekte het Japanse concern een verlies van 213 miljoen euro. Dat was het eerste kwartaalverlies in bijna tien jaar.

Meer