De uitbraak van het coronavirus heeft in de Europese autobouw meer dan 1,1 miljoen arbeidsplaatsen getroffen. In de hele autosector worden zelfs bijna 14 miljoen banen bedreigd. Dat heeft Eric-Mark Huitema, directeur-generaal van de European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA), gezegd.
‘In de Europese fabrieken waar auto’s, vrachtwagens en bussen worden gebouwd, zijn ruim 1,11 miljoen werknemers door sluitingen wegens de uitbraak van het coronavirus geraakt,’ betoogt Huitema. ‘De impact op de bredere toeleveringsketen van de autosector is nog veel groter. Die activiteiten bieden in totaal doorheen de Europese Unie aan 13,8 miljoen mensen werk.’
Steun
‘Alle autoproductie is tot stilstand gekomen,’ zegt ACEA. ‘Ook het retailnetwerk is gesloten. Er staan miljoenen banen op het spel. Er is dan ook een sterke en gecoördineerde actie op nationaal en Europees vlak noodzakelijk om aan de sector steun te bieden.’ Huitema vraagt daarbij onmiddellijke financiële steun voor de autobouwers, hun toeleveranciers en concessiehouders.
Huitema vraagt een onderhoud met de Europese Commissie. Daarbij wil hij twee punten op de agenda. ‘Ten eerste moeten concrete maatregelen worden genomen om onomkeerbare en fundamentele schade aan de sector – zoals een permanent verlies van banen, capaciteit, innovatie en onderzoek – te vermijden.’
‘Ten tweede zou Europa voorbereidingen moeten treffen voor het stimuleren van een herstel van de sector, die een belangrijke bijdrage zal bieden voor de versnelde heropleving van de Europese economie in haar geheel.’
Herstel
Volgens ACEA is het in de huidige crisis ook belangrijk om de productie en toelevering van onderdelen te verzekeren, alsook de netwerken voor garagediensten. ‘Dit is niet enkel essentieel voor het onderhoud van vitale logistiek, maar ook voor het werk van hulpverleningsdiensten zoals ambulance, brandweer, politie en andere publieke services,’ aldus de sectororganisatie.
In de Europese autoproductie zijn 2,6 miljoen mensen direct tewerkgesteld. De directe en indirecte tewerkstelling in de Europese autosector is goed voor 13,8 miljoen mensen. Daarmee vertegenwoordigt de sector ongeveer 6,1 procent van de volledige Europese tewerkstelling.