Key takeaways
- Nederlandse consumentengroepen klagen BMW aan omdat het software zou hebben geïnstalleerd die emissiegegevens manipuleerde.
- Ze willen compensatie voor consumenten die misleid werden door BMW’s marketingclaims dat de dieselmodellen milieuvriendelijk en zuinig waren.
- De rechtszaak maakt deel uit van de “dieselgate” dat de wereldwijde auto-industrie heeft getroffen en heeft geleid tot boetes en terugroepacties tegen verschillende autofabrikanten.
Nederlandse consumentengroepen ondernemen juridische stappen tegen BMW. Ze beweren dat de autofabrikant de emissiegegevens van ongeveer 100.000 in Nederland verkochte dieselauto’s heeft gemanipuleerd. De Car Claim en Consumentenbond hebben een rechtszaak aangespannen.
Misleidende campagne
Hun actie is gebaseerd op onderzoeken waaruit blijkt dat BMW software heeft geïnstalleerd die ontworpen is om de uitstoot van stikstofoxide tijdens tests te verminderen. De consumentengroepen beweren dat deze auto’s onder normale rijomstandigheden aanzienlijk meer vervuilende stoffen uitstoten. Ze beweren dat BMW’s marketingcampagne, die de dieselmodellen als milieuvriendelijk en efficiënt voorstelde, misleidend was.
De aanklagers vragen om schadevergoeding voor consumenten die misleid werden door de beweringen van BMW. Het vraagt BMW ook om de betrokken auto’s terug te roepen en aan te passen om ervoor te zorgen dat ze aan de emissienormen voldoen zonder de prestaties in gevaar te brengen.
BMW zei dat het alleen via de media van de rechtszaak op de hoogte was gekomen. Het beweert geen specifieke details over de beschuldigingen te hebben. Car Claim blijft er ondertussen bij BMW op aandringen om een constructieve dialoog aan te gaan om tot een voor beide partijen aanvaardbare oplossing te komen.
Dieselgate
De mogelijke rechtszaak tegen BMW is een nieuwe ontwikkeling in het voortdurende “dieselgate“-schandaal. Dat brak voor het eerst uit in 2015 toen Volkswagen toegaf software te hebben gebruikt om emissiegegevens te manipuleren tijdens wettelijke tests.
Het schandaal had verstrekkende gevolgen voor de auto-industrie wereldwijd, wat leidde tot rechtszaken en schadevergoedingen tegen verschillende toonaangevende autofabrikanten in verschillende landen. In 2019 legden Duitse aanklagers BMW een boete op voor het overschrijden van de emissielimieten, hoewel ze de overtreding toeschreven aan een fout en niet aan opzettelijke fraude. (uv)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

