Key takeaways
- Vijf grote autofabrikanten worden aangeklaagd omdat ze de emissieregelgeving zouden hebben overtreden met “manipulatievoorzieningen”.
- Een uitspraak tegen deze bedrijven kan miljarden ponden aan compensatie betekenen voor 1,8 miljoen Britse automobilisten.
- De zaak breidt de reikwijdte van het “dieselgate”-schandaal uit tot buiten Volkswagen en kan gevolgen hebben voor bijna alle grote autofabrikanten die in het Verenigd Koninkrijk actief zijn.
Maandag begint in het Londense High Court een belangrijke juridische strijd tegen vijf grote autofabrikanten die beschuldigd worden van valsspelen bij het naleven van de emissienormen. De zaak draait om de vraag of dieselauto’s van Mercedes, Ford, Peugeot-Citroën, Renault en Nissan uitgerust zijn met systemen die ontworpen zijn om de wetten op de luchtkwaliteit te omzeilen. Hoewel de verdachten de beschuldigingen ontkennen, kan de uitkomst van de zaak verstrekkende gevolgen hebben voor de hele autoindustrie.
Juridische experts menen dat een uitspraak ten gunste van de aanklagers, die 1,8 miljoen Britse bestuurders vertegenwoordigen, de weg zou kunnen vrijmaken voor aanzienlijke schadevergoedingen van miljarden ponden. De zaak volgt op het dieselgate-schandaal dat in 2015 uitbrak toen Volkswagen toegaf “manipulatieapparaten” te gebruiken om emissietests te manipuleren.
Incidentie voor de industrie
De huidige rechtszaak, die naar verwachting drie maanden zal duren, breidt de reikwijdte van het schandaal uit van Volkswagen tot bijna elke grote autofabrikant die in het Verenigd Koninkrijk actief is. Hoewel niet alle bedrijven direct betrokken zijn bij de rechtszaak, zouden ze toch schadevergoeding moeten betalen, afhankelijk van de beslissing van de rechter.
Complexe juridische procedure
Het verkrijgen van een schadevergoeding zal echter een langdurig proces zijn. De eerste rechtszaak zal zich richten op het vaststellen van de aansprakelijkheid, met een aparte fase over de compensatiebedragen die voor volgend jaar gepland staat.
De verdachten hebben verschillende antwoorden gegeven op de beschuldigingen. Mercedes houdt vol dat haar emissiecontrolesoftware werd geïmplementeerd op basis van technische overwegingen en niet met het doel om de regelgeving te omzeilen. Ford en Nissan hebben beide de beschuldigingen als ongegrond van de hand gewezen, terwijl Renault en Stellantis (moederbedrijf van Peugeot en Citroën) hebben beweerd dat hun voertuigen op het moment van verkoop aan de voorschriften voldeden.
Achtergrond
De zaak volgt op een uitspraak van het Hooggerechtshof in 2020 tegen Volkswagen wegens het gebruik van manipulatievoorzieningen in strijd met de EU-regels. Volkswagen schikte vervolgens buiten de rechtbank om in een collectieve rechtszaak, waarbij het 193 miljoen pond (221,9 miljoen euro) betaalde aan 91.000 Britse automobilisten. In totaal heeft het dieselgate-schandaal Volkswagen meer dan 32 miljard euro gekost aan boetes, voornamelijk in de Verenigde Staten.
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

