In Italië heeft autobouwer Ferrari een samenwerkingsverband gesloten met het modehuis Giorgio Armani. De collaboratie moet de aantrekkingskracht van de merkenportefeuille van Ferrari ook buiten de autosector verder versterken. Voor de samenwerking heeft de autoconstructeur de Italiaanse designer Rocco Iannone als creatief directeur aangetrokken. Naast mode vormen ook uurwerken en brillen producten die alvast nauw bij de kernactiviteiten van Ferrari aanleunen.
‘Wijlen Sergio Marchionne, de voormalige topman van Ferrari, droomde er al langer van om van het bedrijf een breder luxemerk te maken,’ benadrukt Daniele Lepido, autospecialist bij het persbureau Bloomberg. ‘Louis Camilleri, de opvolger van Marchionne, lijkt die ambitie in werkelijkheid te willen omzetten.’
Exclusief
Ferrari brengt al langer onder meer handtassen en kleding op de markt. De samenwerking met Armani zou de positie van die producten op de luxemarkt echter verder moeten kunnen versterken. Camilleri benadrukte dat kleding, luxediensten en entertainment over zeven tot tien jaar ongeveer 10 procent van de operationele winst van de onderneming moeten vertegenwoordigen.
‘Door de nieuwe koers zullen de andere producten van Ferrari dezelfde exclusieve faam en prijs moeten krijgen als de wagens van de Italiaanse autobouwer, die aan hun kopers meer dan 1 miljoen dollar kunnen kosten,’ betoogt Lepido. ‘Camilleri wees er daarbij op dat de exclusieve merkwaarde van Ferrari dreigt ondermijnd te raken indien ook de andere producten geen premium-uitstraling genieten.’
Ferrari gebruikt al langer filialen in winkelcenters en luchthavens om aan fans onder meer shirts en tassen aan betaalbare prijzen aan te bieden. ‘Deze activiteiten kunnen de totaalomzet van Ferrari verhogen,’ erkent Lepido. ‘Anderzijds kunnen horloges van 100 dollar en petten van 30 dollar het exclusieve imago van het merk ondermijnen.’
Topchef
Camilleri benadrukte het huidige pakket licentieovereenkomsten met ongeveer 50 procent te zullen verminderen. Ook gaf hij te kennen ongeveer 30 procent van de productcategorieën waarin Ferrari momenteel actief is, te zullen elimineren. Momenteel draagt ongeveer 892 miljoen dollar aan producten de naam Ferrari.
De entertainment-divisie van Ferrari zou onder meer aan de opening van centra voor rijsimulaties denken. Daarmee zou het merk zich willen richten tot fans die zich geen echte testrit kunnen veroorloven. De divisie heeft onder meer al themaparken in Abu Dhabi en Barcelona en baat in eigen land twee musea uit.
De luxeservices omvatten onder meer een nieuw restaurant op de site van Ferrari in Maranello. Dat wordt uitgebaat door de Italiaanse topchef Massimo Bottura.