Markten:
Markten inladen...

WOENSDAG 03 JUN

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Ferrari creëert een quasi-religieuze devotie bij zijn klanten

Logo Business AM
Business

03/03/2014 | Marc Horckmans | 3 min leestijd

De Italiaanse autobouwer Ferrari heeft het sterkste merk van de wereld, maar creëert met dat marktleiderschap minder financiële waarde dan vele andere bedrijven. Dat blijkt uit een rapport van consulent Brand Finance. Het Italiaanse automerk scoort volgens de onderzoekers bijzonder hoog op parameters zoals begeerlijkheid, loyaliteit en sentiment bij de cliënten, visibiliteit en tevredenheid bij de werknemers. In de ranglijst met sterke merken wordt Ferrari gevolgd door Google, Hermès, Coca-Cola, Disney, Rolex, Red Bull en Unilever. Al deze bedrijven krijgen van Brand Finance de hoogste rating. De lijst met meest waardevolle merken wordt daarentegen gedomineerd door de technologiesector.“Het logo van Ferrari wordt over de hele wereld onmiddellijk herkend, zelfs in regio’s waar nog geen verharde wegen zijn aangelegd,” merkt David Haigh, chief executive van Brand Finance, op. “Ferrari inspireert meer dan louter merkentrouw. De band met het merk kan meer worden vergeleken met een cultus of een quasi-religieuze devotie. De sterkte van het Ferrari-merk kan dan ook niet worden betwist. Ondanks die bijzondere kracht, is Ferrari slechts actief in een bijzonder kleine nichemarkt, waardoor de Italiaanse constructeur op het gebied van merkwaarde met een bedrag van 4 miljard dollar slechts op een driehonderdvijftigste plaats kan worden gerangschikt.”De lijst met de meest waardevolle bedrijven wordt gedomineerd door de technologiesector. Op de eerste plaats staat het Amerikaanse concern met een merkwaarde van 105 miljard dollar. Daarmee voert Apple voor het derde jaar op rij de ranglijst aan, maar zijn Zuid-Koreaanse aartsrival Samsung is duidelijk aan een inhaalbeweging bezit. Samsung heeft volgens Brand Finance een merkwaarde van 79 miljard dollar. Het Zuid-Koreaanse bedrijf heeft zijn merkwaarde de voorbije twaalf maanden met 59 miljard dollar opgedreven. De top tien bestaat verder uit Google (69 miljard dollar), Microsoft (63 miljard dollar), Verizon (53 miljard dollar), General Electric (53 miljard dollar), AT&T (45 miljard dollar) , Amazon (45 miljard dollar), Walmart (44 miljard dollar) en IBM (41 miljard dollar).In de top twintig vindt men nog Toyota (35 miljard dollar), Coca-Cola (34 miljard dollar), China Mobile (32 miljard dollar), T-Mobile (30 miljard dollar), Wells Fargo (30 miljard dollar), Vodafone (30 miljard dollar), BMW (29 miljard dollar), Shell (29 miljard dollar), Volkswagen (27 miljard dollar) en HSBC Holdings (27 miljard dollar). De top honderd wordt gedomineerd door Amerikaanse bedrijven, gevolgd door Japan, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië.


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Quote Merkel

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Zo gezegd: Gita Gopinath

De coronacrisis is veel groter dan de bankencrisis. Een schok als deze hebben we niet meegemaakt sinds de Grote Depressie. Misschien is dit wel de Grote Lockdown.

Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF

Quote van de dag Elon Musk

Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Quote van de dag corona

We moeten rationeel blijven. Maar de kans om het virus in te dammen wordt kleiner. We bereiden ons ook voor op een pandemie.

Tedros Adhanom Ghebreyesus, directeur-generaal van de WHO
Logo Business AM

Business AM | Stocks