SpaceX werkt aan betere mobiele verbindingen dankzij grote spectrumdeal met EchoStar


Key takeaways

  • SpaceX heeft het draadloze spectrum van EchoStar gekocht voor 17 miljard dollar (14,45 miljard euro) om geavanceerde satellieten te ontwikkelen die de capaciteit van cellulaire netwerken drastisch kunnen verhogen.
  • De deal speelt in op de groeiende vraag naar draadloze diensten, waarbij SpaceX haar volgende generatie Starlink Direct to Cell satellieten wil inzetten voor superieure prestaties en wereldwijde dekking.
  • De overname stelt SpaceX in staat om Starlink Direct to Cell diensten op haar eigen frequenties te exploiteren, zodat ze minder afhankelijk is van gehuurde bandbreedte van mobiele operators.

Het ambitieuze plan van SpaceX om dode zones in cellulaire netwerken over de hele wereld te elimineren heeft een belangrijke impuls gekregen met de aankoop van het draadloze spectrum van EchoStar voor 17 miljard dollar (14,5 miljard euro). Deze strategische aankoop zal SpaceX in staat stellen om geavanceerde lasersatellieten te ontwikkelen en in te zetten die de capaciteit van cellulaire netwerken met meer dan 100 keer kunnen verhogen.

In 2024 verbruikten Amerikanen een recordaantal van 132 biljoen megabytes aan mobiele data, een stijging van 35 procent ten opzichte van het vorige record. SpaceX speelt in op deze groeiende vraag met haar Starlink Direct to Cell satellieten van de volgende generatie, die superieure prestaties en wereldwijde dekking beloven.

Uitbreiding Starlink-constellatie

Sinds 2020 heeft SpaceX meer dan 8.000 Starlink satellieten gelanceerd, die een uitgebreid netwerk in een lage baan om de aarde vormen dat een verscheidenheid aan gebruikers bedient, waaronder het leger, transportbedrijven en consumenten in afgelegen gebieden. Ongeveer 600 van deze satellieten, die ontworpen zijn als ‘celtorens in de ruimte’, zijn sinds januari 2024 ingezet voor het directe netwerk. Deze satellieten draaien dichter bij de aarde dan de rest van de constellatie, waardoor snellere en betrouwbaardere verbindingen mogelijk zijn.

De Starship-raket van SpaceX, een kolossale draagraket van de volgende generatie die al bijna tien jaar in ontwikkeling is, speelt een cruciale rol in deze uitbreiding. Recente testlanceringen hebben de groeiende capaciteiten van deze raket aangetoond en maken de weg vrij voor de eerste operationele Starlink missies die gepland staan voor begin 2025.

Zorgen over de uitrol van 5G-infrastructuur

De overname volgt op het onderzoek van de Federal Communications Commission (FCC) naar EchoStars gebruik van het spectrum voor mobiele satellietdiensten. Er is bezorgdheid geuit over de naleving door EchoStar van haar verplichtingen om 5G-infrastructuur in het hele land uit te rollen. EchoStar verwacht dat deze overeenkomst met SpaceX, samen met een aparte verkoop van 23 miljard dollar (19,5 miljard euro) aan draadloze spectrumlicenties aan AT&T, de vragen van de FCC zal oplossen.

De FCC is van mening dat deze transacties een enorm potentieel bieden om concurrentie te stimuleren, innovatieve diensten voor miljoenen Amerikanen te ontwikkelen en de leidende positie van de Verenigde Staten op het gebied van connectiviteit van de volgende generatie te verstevigen. EchoStar zal haar satelliet-tv-dienst (Dish TV), streamingplatform (Sling), internetdienst (Hughes) en Boost Mobile-merk blijven exploiteren na de verkoop.

SpaceX-argument

SpaceX had de FCC eerder gevraagd om onderbenutte radiogolven opnieuw toe te wijzen voor satelliettelefoondiensten, met als argument dat EchoStar niet aan bepaalde verplichtingen had voldaan. SpaceX voerde aan dat EchoStars spectrum in de 2 gigahertz band grotendeels ongebruikt bleef en gedeeld zou kunnen worden door de volgende generatie satellietsystemen. Door de overname kan SpaceX de direct-to-home diensten van Starlink op haar eigen frequenties aanbieden, waardoor ze minder afhankelijk is van gehuurde bandbreedte van mobiele operators zoals T-Mobile. (fc)

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.