In Groot-Brittannië heeft de Duitse autobouwer Mercedes-Benz voor aanzienlijke opschudding gezorgd. De constructeur heeft immers moeten toegeven technologie te gebruiken om de bestuurders te bespioneren. De Britse krant The Sun, die het nieuws bracht, stelt dat Mercedes in zijn auto’s heimelijk een apparaat installeert dat de exacte locatie van het voertuig verraadt. De constructeur zegt in een reactie de technologie alleen in extreme omstandigheden te activeren. Pas wanneer bestuurders in gebreke blijven met afbetalingen zou de locatie van het voertuig voor een mogelijke confiscatie worden opgespoord.
“Het bedrijf heeft wel moeten toegeven de informatie te delen met externe verhuurservices en deurwaarders,” aldus The Sun. David Davis, voormalig Brits brexit-minister, heeft aan de regering gevraagd een onderzoek in te stellen.
Verontrustend
“Dit is niet de eerste keer dat grote bedrijven zich als Big Brother gedragen,” benadrukt David Davis. “Mercedes gaat dit keer echter bijzonder ver met zijn heimelijke activiteit. Men moet zich afvragen of dit gedrag wel legaal is.” Ook de rechtenorganisatie Liberty zegt de acties van de constructeur verontrustend te noemen. Dit gedrag maakt volgens de organisatie duidelijk deel uit van een toenemende trend van toezicht.
Stefano Ruis, privacy-expert bij het advocatenkantoor Hickman & Rose, zegt dat het probleem eens te meer wijst op de bedenkelijke manier waarop bedrijven met persoonlijke data omspringen. “De moderne technologie maakt het steeds moeilijker om persoonlijke informatie af te schermen,” betoogt Ruis. “Organisaties die met persoonlijke gegevens omgaan, moeten over hun activiteiten volkomen eerlijk zijn.”
“Dat lijkt in dit geval met Mercedes niet het geval geweest te zijn. Zijn klanten zouden zich dan ook zorgen moeten maken over andere persoonlijke informatie die het bedrijf mogelijk zou hebben kunnen verzamelen en vervolgens doorgeven.”
“Het probleem doet opnieuw vragen rijzen over de manier waarop grote bedrijven met klantengegevens omspringen,” zegt The Sun. De krant wijst daarbij ook naar de persoonlijke assistent Alexa van Amazon, die zijn gebruikers bleek af te luisteren.
“De geheime sensortechnologie van Mercedes-Benz is ook niet gekoppeld aan systemen tegen autodiefstal die de constructeur gebruikt,” aldus The Sun. “Volgens de wetgeving van de Europese Unie is het verboden om een voertuig zonder toestemming van de eigenaar te volgen.”
Contract
Autobestuurders die bij Mercedes op krediet een wagen kopen, moeten echter een overeenkomst tekenen waarin zij wel de toestemming voor het gebruik van locatie-detectie geven. Die clausule staat volgens Mercedes in het contract – vetgedrukt – net boven de ruimte waar de klant zijn handtekening moet plaatsen.
Het bedrijf zegt ook dat de technologie alleen wordt geactiveerd wanneer de klant zijn financiële verplichtingen niet voldoet en al herhaaldelijk aanmaningen van de verkoper heeft genegeerd. De politicus Andrew Bridgen zegt echter dat Mercedes zijn klanten expliciet van de clausule op de hoogte moet brengen.
“Ik kan me erin vinden dat Mercedes deze technologie wil installeren in auto’s die op krediet worden gekocht,” aldus Bridgen. “Maar het merk heeft de verplichting om de klanten van die clausule vooraf uitdrukkelijk in te lichten. Dergelijke elementen mag het bedrijf niet in de algemene voorwaarden verbergen.”