De Iraanse olieproducenten voelen veel sneller de Amerikaanse economische sancties dan zou kunnen worden verwacht. De petroleumexport van Iran heeft al een gevoelige terugval gekend, terwijl de deadline voor de sancties van de Verenigde Staten tegen het land pas begin november ligt. Dat zegt Benoit Faucon, oliespecialist bij de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal.
“Iran verwacht dat de export van ruwe olie in september met een derde zal dalen,” zeggen een aantal waarnemers tegenover de Amerikaanse krant. “Gewaarschuwd wordt zelfs dat hierdoor de bevoorrading van de markt in het gedrang zou kunnen komen.”
Terughoudendheid
“Geraamd wordt dat het staatsbedrijf National Iranian Oil Company (Nioc) in september nog ongeveer 1,5 miljoen vaten per dag zal kunnen verschenen, tegenover een dagelijks volume van 2,3 miljoen vaten in juni,” zegt Benoit Faucon. “Veel deskundigen hadden verwacht dat de Iraanse olieleveringen tegen het einde van het jaar met ongeveer één miljoen vaten zouden afnemen.”
“Nu wordt echter gesuggereerd dat die terugval al tegen de herfst zal moeten worden geregistreerd. Deze vooruitzichten weerspiegelen ten dele de terughoudendheid van tankerrederijen om Iraanse olie te vervoeren.”
“Oliemaatschappijen krijgen tot november tijd om zich te schikken naar het Amerikaanse verbod op de aankoop van Iraanse olie, dat de Amerikaanse president Donald Trump in mei heeft aangekondigd bij zijn beslissing om zich uit het nucleaire akkoord met Iran terug te trekken.”
“De Europese Unie, China en een reeks andere landen hebben weliswaar laten blijken de unilaterale Amerikaanse sancties te willen negeren en wegen te zoeken om ruwe Iraanse olie te blijven kopen, maar het blijkt echter moeilijk om daarbij banken, rederijen en verzekeraars in te schakelen.”
Verkiezingen
Landen zoals India, Japan en de Europese Unie voldeden zes jaar geleden wel aan een eerdere ronde van Amerikaanse sancties tegen Iran. “Er is echter een belangrijk verschil,” zegt Sara Vakhshouri, olieconsulent bij SVB Energy International. “Dit keer dringt de Amerikaanse overheid immers niet aan op een vermindering van de handel, maar op een volledige stopzetting.”
Vakhshouri, een voormalig marktanalist bij National Iranian Oil Company, zei te verwachten dat de Iraanse export van ruwe olie in november in vergelijking met augustus met de helft zal verminderen tot 800.000 vaten per dag. Bij de vorige ronde sancties bleven de verschepingen boven de grens van een miljoen vaten per dag.
Na de aankondiging van de sancties lieten de olieprijzen een stijging optekenen, maar sommige analisten benadrukken dat vele handelaren zich nog de impact van de dalende Iraanse uitvoer moeten realiseren. “Vele marktpartijen blijken nog steeds geloven dat de terugval beperkt zal blijven en menen dat Donald Trump het niet zal aandurven om in de aanloop naar de Amerikaanse verkiezingen zware deiningen op de oliemarkt te veroorzaken,” betoogt Helima Croft, strateeg bij de Canadese makelaar RBC Capital Markets.
De voorbije maanden is de uitvoer van Iraanse olie naar Europa en India al gehalveerd, terwijl de export naar China in augustus een terugval met 25 procent zou hebben geregistreerd.
Faillissementen
“Turkije, dat verwikkeld is in een afzonderlijk geschil met de Verenigde Staten, toont dat zelfs een opponent van Donald Trump door de maatregelen wordt geraakt,” beklemtoont Benoit Faucon. “Vlak na de aankondiging van de sancties daalde de dagelijkse uitvoer van Iraanse olie naar Turkije van 227.000 vaten in mei tot 70.000 vaten in juni. Dat verlies zou volgens de Turkse autoriteiten zijn gecompenseerd door de invoer van voorraden uit Irak en Rusland.”
De verscheping blijkt de belangrijkste achilleshiel van de Iraakse oliesector. Ook de verzekering van olietankers met Iraanse voorraden zullen vanaf november onder de Amerikaanse sancties vallen. Rederijen uit China, India, Griekenland of Spanje die recent nog Iraanse olie vervoerden, hebben volgens consulent FleetMon inmiddels die activiteiten grotendeels stopgezet.
“Vele verzekeraars zijn van mening dat een verdere betrokkenheid met Iraanse activiteiten niet het risico waard is om bij de Verenigde Staten in ongenade te vallen,” verduidelijkt Mike Salthouse, voorzitter het het sanctiecomité bij de International Group of Protection & Indemnity Clubs.
De herverzekeraars van P&I Clubs dekken ongeveer 90 procent het wereldwijde tonnage – olietankers inbegrepen – van de scheepvaart. Indien verzekeraars de strijd met de Amerikaanse sancties aangaan, dreigen ze immers de toegang tot het financiële systeem van de Verenigde Staten te verliezen.
“In dat geval zou een onmiddellijk faillissement dreigen,” benadrukt Mike Salthouse.