De Amerikaanse sandwichketen Subway verwacht dit jaar in Noord-Amerika ongeveer vijfhonderd filialen te zullen sluiten, maar tegelijkertijd wil de groep elders duizend nieuwe filialen openen. De operatie vormt een onderdeel van een nieuwe strategie die Subway voert en waarbij onder meer naar een grotere internationale aanwezigheid, onder meer met bijkomende vestigingen in Mexico, Groot-Brittannië, China en India.
Ook wordt gestreefd naar een modernisering van de winkels. Subway heeft wereldwijd 44.000 locaties, die allemaal door franchise-partners worden uitgebaat. Daarmee is het concern de grootste fastfood-keten van de hele wereld.
Afslanking
In eigen land heeft Subway volgens cijfers van de Amerikaanse National Retail Federation (NRF) bijna 27.000 filialen, tegenover 17.500 vestigingen voor Yum Brands en 14.000 locaties voor McDonald’s. Volgens een aantal waarnemers zou echter één op de Amerikaanse drie vestigingen verlieslatend zijn.
Subway heeft sinds zijn oprichting een constante uitbreiding gekend, maar aan die groei kwam twee jaar geleden een einde. Dat leidde tot een stopzetting van meer dan 350 Amerikaanse winkels. Vorig jaar werd de afslanking nog versneld en bleken uiteindelijk meer dan negenhonderd filialen gesloten te worden. Ook vorig jaar liet Subway al ongeveer negenhonderd winkels afschaffen.
De fastfoodsector werd de jongste periode geconfronteerd met een verschuiving in het gedrag van de consument. Onder meer moest worden vastgesteld dat vele winkelcentra – waar Subway vaak een vestiging heeft – aan populariteit hebben moeten inboeten. Bovendien kan bij de consument een toenemende interesse voor gezonde voeding worden opgemerkt.
Loyaliteitsprogramma
Ook Subway heeft van die evoluties een ongunstige impact ervaren. Tegelijkertijd zou de groep de gevolgen dragen van overdreven groei-ambities, waarbij volgens sommigen voormalig topman Fred DeLuca uitsluitend zou geïnteresseerd zijn in franchise-inkomsten en zich vooral zou hebben toegespitst op de opening van nieuwe vestigingen. Tevens zou onvoldoende zijn geïnvesteerd in een aantal nieuwe trends.
Om die dalende curve om te buigen, werd een nieuw strategisch plan uitgewerkt. Daarbij werden ook de franchise-partners verplicht om in hun filialen te investeren. Het menu werd aangepast, terwijl ook kiosken voor zelfbediening werden geïnstalleerd.
Daarnaast werd ook het interieur-ontwerp opgesmukt met comfortabele stoelen, terwijl voor de klanten tevens wifi en usb-oplaadpoorten worden voorzien. Eerder al werden ook loyaliteitsprogramma’s aangekondigd, zodat klanten zouden terugkeren en de omzet opnieuw zou kunnen worden verhoogd.