Europese autosector zet zich schrap voor fabriekssluitingen en duizenden ontslagen


Key takeaways

  • Tal van autofabrikanten zijn van plan om in Europa fabrieken te sluiten en banen te schrappen vanwege een verschuivende vraag en stijgende kosten.
  • De industrie past zich aan door activiteiten te stroomlijnen, te investeren in nieuwe technologieën en zich te richten op elektrische voertuigen.
  • Regeringen en belanghebbenden werken aan het omscholen van getroffen werknemers en het verzachten van de sociale gevolgen van deze veranderingen.

De Europese auto-industrie staat voor grote uitdagingen en bereidt zich voor op een golf van fabriekssluitingen en ontslagen in de komende jaren. Verschillende grote autofabrikanten hebben herstructureringsplannen aangekondigd, waaronder het verkleinen van hun productie en personeelsbestand.

Deze beslissingen worden ingegeven door een samenloop van factoren, waaronder de wereldwijde verschuiving naar elektrische voertuigen, stijgende productiekosten en een afnemende vraag in sommige belangrijke markten. Autofabrikanten passen zich aan deze druk aan door hun activiteiten te stroomlijnen, te investeren in nieuwe technologieën en zich te richten op meer winstgevende segmenten.

Betrokken autofabrikanten en toeleveranciers

Valeo sluit twee fabrieken in Frankrijk en schrapt 1.000 banen, Stellantis sluit de Vauxhall-fabriek in Engeland en pauzeert productie in Italië, Michelin sluit twee vestigingen in Frankrijk met 1.250 banenverlies, en Schaeffler sluit fabrieken in Oostenrijk en het VK met 4.700 ontslagen. Bosch en Ford verminderen respectievelijk 5.500 (+ werkuren) en 4.000 banen, vooral in Duitsland en het VK, terwijl Volkswagen fabriekssluitingen overweegt en haar Brusselse Audi-fabriek te koop heeft gezet, waarbij duizenden jobs op de helling staan. Daimler Truck heeft werkurenreducties en een vacaturestop aangekondigd in Duitsland.

Sociale gevolgen

De geplande sluitingen en ontslagen zullen een aanzienlijke impact hebben op werknemers en gemeenschappen die afhankelijk zijn van de autosector. Regeringen en belanghebbenden in de sector proberen de sociale gevolgen van deze veranderingen te verzachten door middel van steunprogramma’s en initiatieven om de getroffen werknemers bij te scholen.

Langetermijnuitdaging voor de Europese auto-industrie

De gezondheid van de Europese auto-industrie op lange termijn hangt af van haar vermogen om deze turbulente tijden met succes te doorstaan.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.