Key takeaways
- Nissan overweegt sluiting van twee Japanse fabrieken in Kanagawa wegens financiële verliezen.
- De Oppama-fabriek (Yokosuka) en Shonan-fabriek (Hiratsuka) hebben lage bezettingsgraden door tegenvallende verkoop.
- Wereldwijd wil Nissan zeven fabrieken sluiten en 20.000 banen schrappen tegen 2027.
Nissan overweegt de sluiting van twee productielocaties in de Kanagawa-prefectuur: de Oppama-fabriek in Yokosuka en de Shonan-fabriek van dochterbedrijf Nissan Shatai in Hiratsuka. Samen zijn ze goed voor 30 procent van Nissans productiecapaciteit in Japan. De lage bezettingsgraden, veroorzaakt door tegenvallende verkoopcijfers, zijn de aanleiding. Officiële gesprekken met vakbonden en lokale overheden moeten nog plaatsvinden.
Eerste sluiting in Japan sinds 2001
Nissan benadrukt dat berichten over specifieke sluitingen “speculatief” zijn. Toch zou het, als het doorgaat, de eerste Japanse fabriekssluiting sinds 2001 betekenen. De Oppama-fabriek, geopend in 1961, was ooit hét symbool van Nissans innovatie, waar onder meer de elektrische Leaf van de band rolde.
Wereldwijde herstructurering
Het plan past in een grootschalige sanering. Nissan kondigde eerder al aan zeven fabrieken te sluiten (waaronder in India en Argentinië) en 20.000 banen te schrappen tegen 2027. De productiecapaciteit (exclusief China) moet met 30 procent dalen naar 2,5 miljoen voertuigen per jaar. Het doel: terug naar winst in 2026.
Ook buiten Japan op de schop
Naast de Japanse vestigingen overweegt Nissan sluitingen in Mexico en andere landen. Het bedrijf kampt al jaren met tegenvallende verkopen, vooral in de VS en China. Het afgelopen boekjaar leed het bedrijf een verlies van 670 miljard yen (4,6 miljard euro), het op twee na grootste in zijn geschiedenis.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!