Key takeaways
- De cruisesector heeft de passagiersaantallen van voor de pandemie overtroffen, met meer dan 31,7 miljoen reizigers in 2023.
- Bestemmingen over de hele wereld leggen beperkingen op aan het aanmeren van cruiseschepen vanwege overbevolking en zorgen over duurzaamheid.
- Cruisemaatschappijen onderzoeken duurzame praktijken zoals het spreiden van scheepsaankomsten en het verwerven van privé-eilanden om de impact van het massatoerisme te verzachten.
De opleving van het cruisetoerisme na de pandemie heeft opnieuw discussies doen oplaaien over de invloed ervan op het milieu en de druk die het legt op toeristische hotspots. Ondanks een robuuste comeback, waarbij volgens CLIA’s 2024 State of the Industry Report de passagiersaantallen van voor de pandemie in 2023 met meer dan 31,7 miljoen reizigers worden overtroffen, wordt de sector geconfronteerd met toenemende zorgen over duurzaamheid.
Zorgen over de bestemming
Veel cruisemaatschappijen streven actief naar een uitstoot van nul tegen 2050, maar bestemmingen over de hele wereld nemen het heft in eigen handen. Steden als Venetië en Juneau hebben beperkingen opgelegd aan het aanmeren van cruiseschepen vanwege overbevolking. Toeristen die massaal naar populaire plaatsen als Santorini komen, worden vaak geconfronteerd met lokaal ongenoegen, wat de spanning benadrukt tussen massatoerisme en het behoud van authentieke ervaringen.
Gevolgen van massatoerisme
In sommige gevallen worden de protesten van bewoners steeds luider, waardoor toeristen gedwongen worden attracties te verlaten of zelfs cruises helemaal worden stopgezet, zoals in Amsterdam. Dit toenemende verzet weerspiegelt een bredere bezorgdheid over de ecologische voetafdruk van cruises. Critici beweren dat grote cruiseschepen aanzienlijk bijdragen aan de uitstoot en kwetsbare ecosystemen beschadigen door hun activiteiten.
Duurzame praktijken
Om deze zorgen weg te nemen, onderzoeken sommige cruisemaatschappijen duurzamere praktijken. Door de aankomst van schepen in populaire havens te spreiden kan overbevolking worden tegengegaan, zoals te zien is in Mykonos met zijn gespreide aanlegschema. Daarnaast biedt de overname van privé-eilanden door cruisemaatschappijen een potentiële oplossing voor gecontroleerde toeristische ervaringen en een verminderde impact op bestaande bestemmingen. De effectiviteit van deze maatregelen valt echter nog te bezien en de toekomst van de sector staat of valt met het vinden van een balans tussen economische groei en verantwoordelijkheid voor het milieu.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!