Het regende bedrijfsresultaten woensdag en donderdag. Oude industrieën worstelen met de moeilijke omstandigheden in de wereldeconomie, toekomstgerichte sectoren maken vooruitgang. Business AM zet de opvallendste resultaten op een rijtje.
Arcelor Mittal
Een zwakke vraag, dalende prijzen en hoge afschrijvingen hebben Arcelor Mittal, de grootste staalproducent ter wereld, opgezadeld met een miljardenverlies.
De staalreus moest in 2019 een verlies slikken van 2,5 miljard dollar. Een jaar eerder was er nog meer dan 5 miljard dollar winst. Alleen al in de laatste drie maanden van het jaar werd een verlies geboekt van bijna 1,9 miljard dollar. De omzet zakte van 76 naar 70,6 miljard dollar.
De staalsector heeft een zwaar 2019 achter de rug. Er was minder vraag naar staal van autoproducenten, en ook de wereldwijde handelsoorlogen en zwakkere vraag vanuit Europa spelen de sector parten.
General Motors
Minder omzet en minder winst voor de autoreus uit Detroit. Het omzetcijfer voor 2019 tikte af op 30,8 miljard dollar, een daling van bijna 20 procent tegenover vorig jaar. De autogigant werd hard getroffen door een staking, die van september doorheen oktober duurde. Dat hakte stevig in op de winst, die daalde met ruim 17 procent tot 6,7 miljard dollar. Dat noopte het bedrijf om zijn winstvoorspelling te herzien: het voorspelt geen groei in 2020.
Toyota
Terwijl de globale automarkt vorig jaar in een zone 30 bleef rondrijden, vond Toyota een manier om winst bij te tanken. De grootste autofabrikant ter wereld in marktwaarde noteerde stevige winst in het voorbije kwartaal. Die werd vooral gevoed door goede verkopen in Noord-Amerika, waar de terreinwagens van de Japanners zeer populair zijn.
Door de goede resultaten in combinatie met gunstige valutakoersen – de yen die steeds sterker wordt – verhoogde Toyota zijn winstprognose aan het eind van het fiscale jaar (eind maart) met 25 procent tot 21 miljard dollar.
Amerikaanse en Japanse concurrenten van Toyota doen het opvallend slechter. De zwakke vraag in de VS en China heeft de industrie hard getroffen.
GoPro
Actiecameramaker GoPro heeft afgelopen kwartaal zowel de omzet als de winst stevig opgekrikt. Het Amerikaanse bedrijf profiteerde van een succesvolle lancering van twee nieuwe modellen.
Het afgelopen kwartaal stegen de de opbrengsten met 40 procent tot ruim 528 miljoen dollar. Onder de streep bleef bijna 96 miljoen dollar over, tegen een kleine 32 miljoen dollar in dezelfde periode een jaar eerder.
GoPro moet het vooral hebben van zijn actiecamera’s, al maakt het ook andere producten. Het bedrijf moet opboksen tegen de opmars van steeds betere videomogelijkheden van smartphones.
Over het volledige jaar steeg de omzet met 4 procent, al had GoPro op een groei van 6 tot 9 procent gemikt.
Uber
Zal Uber ooit winst maken? Het getroubleerde taxidienstbedrijf krijgt later vandaag de kans om sceptici lik op stuk te geven. De resultaten van het vierde kwartaal worden donderdagnamiddag verwacht. Als de aandelenkoers een aanwijzing is, kan Uber de verwachtingen misschien overstijgen. Woensdag bereikte het een piek van 39 dollar, terwijl het in november nog slechts 26 dollar waard was.
Beleggers zien recente kostenbesparingen en de focus op de core business graag komen. Uber ontsloeg 350 werknemers in oktober, vorige maand maakte het bedrijf bekend dat het zijn voedselbezorgafdeling in India zou verkopen.
Maar analisten voorspellen dat Uber weer grote verliezen zal publiceren. De prognose is een rood cijfer van 1,2 miljard dollar voor het vierde kwartaal, daarmee zouden de verliezen van Uber voor 2019 zich opstapelen tot maar liefst 8,5 miljard dollar. De cijfers van Uber moeten een stuk beter worden om de koersstijging te rechtvaardigen.
Equinor
Het Noorse staatsbedrijf, vroeger gekend als Statoil, rapporteerde een brutowinst voor het vierde kwartaal van 3,55 mijard dollar. Dat is bijna 20 procent dan in dezelfde periode vorig jaar. Bij de bekendmaking van de resultaten wees Equinor er opnieuw op hoe groen het bedrijf naar eigen zeggen is. Volgens het staatsbedrijf is Noorse olie ‘schoner’ dan die van andere landen.
Groene beloftes ten spijt konden een hogere productie en lagere kosten het effect van de lage energieprijzen niet compenseren. Andere oliegiganten rapporteerden evenzeer teleurstellende resultaten. Naast een daling van de olie- en gasprijzen heeft de industrie te lijden gehad onder lagere raffinage- en chemische winstmarges.
Spotify
Spotify heeft in het vierde kwartaal van 2019 het grootste aantal betalende abonnees uit zijn zijn geschiedenis toegevoegd. Ook het aantal gebruikers die naar advertenties luisteren, groeide aan. Investeringen in podcasts liggen aan de basis van die groei volgens het Zweedse techbedrijf.
Niettemin schommelde het bedrijf van een bedrijfswinst van 54 miljoen dollar in het derde kwartaal naar een verlies van 77 miljoen dollar in het vierde kwartaal.
Tinder
De dating app bracht vorig 1,2 miljard dollar op voor het overkoepelende bedrijf Match Group. Daarmee was het goed voor de helft van het totale jaarinkomen.
Uit het kwartaalrapport bleek dat Match Group 2,1 miljard dollar omzet genereerde, een stijging van 19 procent op jaarbasis. Tinder had het afgelopen kwartaal 5,9 miljoen abonnees. Dat is 36 procent meer dan het jaar voordien.