Zwakke Japanse yen zorgt voor hausse in Japanse luxewinkels

Toeristen trekken massaal naar Japan om te profiteren van de zwakke yen om luxegoederen te kopen tegen gereduceerde prijzen. De trend heeft luxemerken verrast, vooral die met een sterke aanwezigheid in Azië.

De recente verzwakking van de yen heeft geleid tot een ongekende hausse aan toeristen, die slimme shoppers van over het hele continent en daarbuiten aantrekken. Bedrijven in luxegoederen zoals LVMH, eigenaar van Louis Vuitton en Dior, zien hun winsten een klap krijgen omdat toeristen dure kleding, handtassen en accessoires tegen gereduceerde prijzen kopen.

Shoppers profiteren

Eén zo’n shopper is Zhang Lei, een 29-jarige DJ uit China. Tijdens een recent bezoek aan het Ginza-district in Tokio zei hij: “Het is goedkoper,” met twee Louis Vuitton tassen en een van sportkledingmerk Onitsuka Tiger. Hij was van plan om een horloge te kopen en herhaalde “Rolex” terwijl hij naar zijn pols wees.

Zhang is niet de enige met zijn enthousiasme voor Japanse luxegoederen. Vlakbij stonden 15 mensen in de rij voor de Louis Vuitton boetiek op een zinderende zaterdagmiddag.

Luxemerken hebben het moeilijk

De trend heeft de Franse luxereus LVMH verrast. Chief Financial Officer Jean-Jacques Guiony noemde het “deflatoire” effect van de verschuiving van Azië naar Japan, wat de marges flink onder druk zet. Hij merkte ook op dat de volatiliteit van valuta’s een probleem vormt, omdat valuta’s bewegingen “vrij snel” ongedaan kunnen maken.

Dit werd deze week duidelijk toen de yen omhoogschoot nadat de Bank of Japan de rente verhoogde.

Wereldwijde luxemerken getroffen

Andere wereldwijde luxemerken voelen de pijn ook. De Zwitserse luxegroep Richemont, eigenaar van Cartier, zag de verkoop in Japan in het eerste kwartaal met bijna 60 procent stijgen, geholpen door Chinese, Zuidoost-Aziatische en Amerikaanse toeristen. Drankenproducent Remy Cointreau rapporteerde ook een sterke omzetgroei in Japan, gestimuleerd door toerisme en de zwakke yen.

Een recordbrekend jaar

Japan ligt op koers om een jaarrecord van bijna 32 miljoen buitenlandse aankomsten te verslaan dat in 2019 werd gevestigd, voordat de pandemie wereldwijd reizen tot stilstand bracht. Met uitgaven door toeristen die dit jaar naar verwachting 8 biljoen yen ($ 54,74 miljard) zullen bereiken, ziet het land toerisme als een zeldzame groeimotor in een economie die lang is gehinderd door een vergrijzende bevolking.

Zoals een toerist, Fumiko Annisa uit Indonesië, het uitdrukte: “Winkelen, winkelen, winkelen.”

De belangrijkste punten

• De zwakke Japanse yen zorgt voor een hausse aan luxe winkels.
• Toeristen trekken massaal naar Japan om te profiteren van de lagere prijzen voor luxeartikelen.
• Luxemerken als LVMH en Richemont worstelen met de trend.

Wil je toegang tot alle artikelen, abonneer je dan hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.