Jaguar Land Rover investeert 15 miljard pond in grote herstructurering

De Britse autobouwer Jaguar Land Rover (JLR) wil een grotere aandacht vestigen op zijn verschillende merken. Daarbij zullen Range Rover, Defender, Discovery en Jaguar als afzonderlijke divisies met een eigen identiteit in de markt worden geplaatst. Dat heeft Jaguar Land Rover bekendgemaakt bij de aankondiging van een groot investeringsprogramma dat de Britse autogroep de volgende vijf jaar wil doorvoeren. Volgens een aantal partijen wil de constructeur daarmee het merk Land Rover laten verdwijnen, maar dat wordt door het bedrijf met klem tegengesproken.

Waarom is dit belangrijk?

Land Rover maakte driekwart eeuw geleden zijn debuut. De Rover Company creëerde daarmee een tegenhanger van de Amerikaanse Willys Jeep. Land Rover werd een van de meest iconische terreinwagens uit de autogeschiedenis. Maar volgens een aantal bronnen zou dat concept niet meer passen in de toekomst van Jaguar Land Rover, dat zich vooral op elektrische luxewagens zou willen focussen. De Britse constructeur ontkent echter het einde van het merk en benadrukt dat Land Rover tot de identiteit van de onderneming behoort.

Elektrische platforms: Jaguar Land Rover heeft, gespreid over de volgende vijf jaar, een investeringsbudget van 15 miljard pond voorzien.

  • Die middelen zullen worden besteed aan de bouw van nieuwe installaties en de ontwikkeling van een aantal elektrische platforms die voor de productie van de volgende generaties van de Britse autobouwer zullen moeten instaan.
  • De Britse constructeur, in handen van het Indiase conglomeraat Tata Motors, maakte bekend in de toekomst vooral op de merken Range Rover, Defender, Discovery en Jaguar te willen focussen.
    • Die verschillende entiteiten moeten elk een eigen identiteit smeden, maar zullen gebruik maken van een gemeenschappelijke elektrische technologie, die in het Verenigd Koninkrijk wordt uitgebouwd.
    • De merken Range Rover, Defender en Discovery krijgen nog wel het logo van Land Rover, maar de naam verdwijnt van de wagens en de vestigingen van de dealers. 
  • Volgens een aantal bronnen zou het concept van de traditionele terreinwagen van Land Rover in de strategie van de Britse constructeur niet langer passen.
    • Gerry McGovern, design-verantwoordelijke van Jaguar Land Rover, beklemtoonde echter dat deze beslissing louter een grotere duidelijkheid moet creëren. “Onze klanten spreken immers al hoofdzakelijk over Discovery, Range Rover of Defender, maar hebben het zelden over Land Rover”, beklemtoonde hij.
    • Woordvoerders van het concern benadrukten echter dat de naam Land Rover niet zal verdwijnen. “Land Rover is een alom bekend merk, dat bovendien over een sterk imago beschikt”, voerden zijn aan. “Dat merk zal dan ook niet verdwijnen, maar zal wel minder prominent op de voertuigen worden geplaatst. Anderzijds zullen de individuele merken van Jaguar Land Rover meer op de voorgrond kunnen treden.”

Opleidingen voor medewerkers: Jaguar Land Rover zal de aangekondigde investeringen onder meer gebruiken voor de modernisering van zijn fabrieken in Halewood.

  • De constructeur wil over twee jaar stoppen met de productie van wagens met verbrandingsmotoren en wil volledig op een elektrische aandrijving overschakelen.
    • Daarom wordt ook het Wolverhampton Engine Manufacturing Centre, waar momenteel motoren op benzine en diesel worden geproduceerd, tot het Electric Propulsion Manufacturing Centre omgevormd.
    • Ook de activiteit van de vestiging in Castle Bromwich, waar de koetswerken voor de groep worden geassembleerd, wordt verder gezet. Voor bepaalde onderdelen van die site zouden echter ook andere mogelijke opties worden gezocht.
  • Adrian Mardell, chief executive van Jaguar Land Rover, beklemtoonde dat een groot deel van de personeelsleden een opleiding in de bouw van elektrische wagens zal krijgen.
    • De Britse constructeur telt momenteel 40.000 werknemers, maar Mardell kon niet melden of de overstap naar een elektrische aandrijving op de omvang van het personeelsbestand al dan niet een invloed zou hebben.

(fjc)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.