Voor fietser is een suv beduidend gevaarlijker dan een andere personenwagen

Fietsers lopen bij een aanrijding met een sport utility vehicle (suv) een groter risico op zware letsels dan bij een botsing met een andere type van personenwagen. Dat blijkt uit een studie van het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), gebaseerd op een reeks verkeersongevallen in de Verenigde Staten waarbij een fiets en een personenwagen waren betrokken.

De Amerikaanse organisatie voor verkeersveiligheid had rond deze problematiek eerder al een studie laten uitvoeren en had daarop aangestuurd op veranderingen in de opmaak van de suv-design, zodat bij aanrijdingen de gevolgen minder dramatisch zouden zijn.

Hoge voorkant

“Hoewel een aantal ontwerpwijzigingen bij nieuwe suv-modellen op de openbare weg deze voertuigen minder dodelijk maken voor kleinere voertuigen, blijven ze voor fietsers gevaarlijker dan andere personenwagens,” stippen de onderzoekers aan. “De achterliggende oorzaak voor het probleem is bijzonder duidelijk.”

“Er moet daarbij gewezen worden naar de hogere voorkant van dit type voertuigen, waardoor het lichaam van de fietser ook op een andere manier wordt geraakt. Jongere suv-designs zijn veiliger bij botsingen met kleinere auto’s, vrachtwagens en crossovers, maar fietsers genieten van die veranderingen weinig voordelen.”

“Bij een aanrijding met een traditioneel model van een personenwagen loopt de fietser een grote kans op de motorkap van het voertuig geworpen te worden”, verduidelijkt Sam Monfort, statisticus bij het Insurance Institute for Highway Safety.

“Bij een botsing met een suv-type dreigt de fietser echter sneller omver te worden gereden en tegen de grond te worden gedrukt. Hierdoor loopt hij een groter risico om na de aanrijding onder de wielen van het voertuig terecht te komen en overreden te worden. Dit komt wellicht omdat de hogere voorkant van het suv-ontwerp de fietser boven zijn zwaartepunt raakt.”

“Wanneer een fietser door een traditionele auto wordt aangereden, glijdt hij vaak op de motorkap van de auto, waardoor verdere verwondingen mogelijk worden voorkomen”, voert Monfort aan. “Wanneer de fietser echter door een groter suv-type wordt aangereden, loopt hij een grote kans door de hele motorkap te worden geraakt.”

“Vaak wordt de fietser dan met zoveel kracht geraakt dat hij op de grond wordt gegooid en hij – als hij al niet door het voertuig wordt overreden – met zijn hoofd op de rijbaan terechtkomt, dikwijls met ernstige of zelfs dodelijke verwondingen tot gevolg.”

“Er moet worden vastgesteld dat de fietser bij een aanrijding met deze grotere en zwaardere auto’s zelfs twee keer zoveel gevaar loopt door het contact met de grond te worden gewond dan bij een ander type van personenwagen.”

Montfort stelt dat de nieuwe bevinden veel gelijkenissen tonen met de resultaten van de vorige studie. “Ook daar moest worden vastgesteld dat de hoge grille van het suv-ontwerp verantwoordelijk was voor de grote schade die bij een aanrijding aan kleinere wagens dreigde te worden veroorzaakt”, verduidelijkt hij.

Dodelijke ongevallen

Dodelijke ongevallen met fietsers zijn in de Verenigde Staten de voorbije tien jaar drastisch gestegen. Drie jaar geleden kwamen daarbij 932 fietsers door een verkeersongeval om het leven. Tien jaar voordien was nog een laagterecord van 621 overlijdens geregistreerd.

Volgens een aantal experts kan die opmerkelijke toename waarschijnlijk worden toegeschreven aan de toenemende dominantie van pick-ups en suv-modellen in het Amerikaanse wagenpark. Onderzoek toont consequent aan dat dergelijke grotere voertuigen gevaarlijker zijn voor fietsers dan gewone personenauto’s.

De onderzoekers merken nog op dat bepaalde soorten letsels bij alle types van ongevallen moet worden opgemerkt, ook al kon vaak een aanzienlijk verschil in de ernst van de impact worden opgemerkt. Anderzijds bleken een aantal verwondingen veel frequenter te moeten worden geregistreerd bij ongevallen met een suf dan bij aanrijdingen met andere personenwagens.

Onder meer bleek dat bij fietsers 63 procent meer hoofdletsels werden vastgesteld bij een aanrijding met een sportieve terreinwagen dan bij een botsing met een andere personenwagen. In het geheel moet worden opgemerkt dat de ernst van de letsels bij de fietsers 55 procent hoger lag wanneer het slachtoffer in contact was gekomen met een suv dan met een andere personenwagen.

Er waren echter ook heel duidelijke verschillen merkbaar. Alleen bij traditionele auto’s liepen de fietsers verwondingen op nadat ze op het dak van het voertuig waren geworpen. Anderzijds bleken de fietsers uitsluitend bij suv-modellen letsels te hebben opgelopen omdat ze door het voertuig omver werden gereden.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.