Omstreden prijsmechanisme tegen woekerprijzen op de zwarte markt jaagt ticketprijs Beyoncé fors de hoogte in

Omstreden prijsmechanisme tegen woekerprijzen op de zwarte markt jaagt ticketprijs Beyoncé fors de hoogte in
Beyoncé – Getty Images – Emma McIntyr

Bij de ticketverkoop voor het optreden van Beyoncé was er heel wat te doen rond “dynamic pricing”. Dat is een systeem tegen woekerpraktijken op de zwarte markt. Ironisch genoeg zorgde dat er voor dat de prijzen van sommige tickets op de reguliere markt fors de hoogte inschoten.

Waarom is dit belangrijk?

Beyoncé zakt op 14 mei af naar België voor haar wereldwijde tournee, genaamd de Renaissance World Tour. De tickets daarvoor waren in een mum van tijd uitverkocht. In totaal waren er 50.000 tickets beschikbaar.

In het nieuws: De ticketverkoop voor het concert van Beyoncé ging gepaard met de introductie van een nieuw systeem (voor ons land): “dynamic pricing”.

  • Fans van de wereldberoemde zangers kregen tijdens de ticketverkoop ook de mogelijkheid om zogenaamde platinum tickets te kopen. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, gaan die toegangskaarten niet gepaard met allerhande extra’s, zoals de toegang tot een VIP-zone.
  • Bij die platinum tickets werd niet gewerkt met vaste prijzen, maar met prijzen die afhankelijk waren van het moment waarop de kaarten werden gekocht. Zo steeg de prijs bij een toename van de vraag.
  • De tickets worden aangeboden door Ticketmaster, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de ticketverkoop. De ticketverkoper is overigens eigendom van Live Nation. Het gaat dus niet om tickets die verkocht worden op de tweedehandsmarkt.
  • Op de site van de concertorganisator lezen we dat de tickets bedoeld zijn om fans een eerlijke kans te geven om het concert te kunnen bijwonen tegen “een marktconforme prijs”. Volgens De Tijd kostte zo’n ticket een half uur na de start van de ticketverkoop tussen 268 euro voor de goedkoopste zitplaatsen en 594 euro voor de beste.

“Maatregel tegen woekerprijzen op de zwarte markt”

Details: Een woordvoerder van Live Nation laat aan Het Nieuwsblad weten dat “dynamic pricing” ook bedoeld is om woekerprijzen op de zwarte markt te voorkomen.

“Tickets worden op de secundaire markt verhandeld aan vaak hogere prijzen. Maar die is erg fraudegevoelig en de meerprijs komt bij speculanten terecht, niet bij de artiesten. Via platinum tickets komen de extra ticketgelden wel bij de artiest zelf terecht”, klinkt het. “De koper weet wat hij koopt, tegen welke prijs en ziet dat duidelijk bij de bestelling.”

Met andere woorden: Het is niet zozeer in het voordeel van de consument, maar in die van de artiesten en de concertorganisatoren, want die zien de inkomsten stijgen. Ook in het buitenland heeft dat systeem al voor veel ophef gezorgd. Tijdens de Amerikaanse tournee van Bruce Springsteen werden er platinum tickets verkocht voor 4.000 à 5.000 dollar.

Ticketmaster onder vuur

In Nederland: Bij onze noorderburen ligt Ticketmaster onder vuur door de rol die het bedrijf speelt bij de doorverkoop van tickets. Het gaat daarbij specifiek over het festival LowLands.

  • Normaal kunnen particulieren, net zoals in ons land, tickets aan elkaar doorverkopen via allerhande doorverkoopkanalen, zoals TicketSwap. Maar LowLands besliste dat enkel Ticketmaster mag instaan voor de doorverkoop van de festivaltickets.
  • “We hebben bij Lowlands elk jaar weer tientallen mensen aan de deur die via Ticketswap een onecht ticket hebben gekocht. De tickets binnen één gesloten systeem houden, met de app van Ticketmaster, moet dit voorkomen”, liet Eric van Eerdenburg, de directeur van LowLands, eerder deze week weten aan De Volkskrant.

Dubbele inkomsten: Maar door het monopolie dat zo voor Ticketmaster wordt gecreëerd, rinkelt de kassa twee keer voor de ticketverkoper. Die rekent servicekosten aan voor zowel de gewone verkoop als die via het doorverkoopkanaal.

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.