Meer dan ooit leunt het koningshuis op de Rode Duivels voor hun imago

Meer dan ooit leunt het koningshuis op de Rode Duivels voor hun imago
Koning Filip met de Rode Duivels – Getty Images

Het Paleis loste gisteren een heus promofilmpje, met in de hoofdrol koning Filip, die als ‘coach’ de nationale voetbalploeg gaat aansturen. De koning krijgt een fluitje, geeft tactische aanwijzingen aan Roberto Martinez (wat in wezen wel eens mag), en heeft schijnbaar zelfs een tattoo van de Duivels laten zetten op z’n onderarm: om maar te zeggen, ze hebben er werk van gemaakt.

Het bewijst eens te meer dat de koning en zijn entourage op een heel andere manier nadenken over communicatie, en vernieuwing daarbij niet schuwen. De houterige vorst had zich in elk geval “flink geamuseerd” met het maken van dat filmpje, waarin tal van vedetten van de nationale ploeg opduiken.

Zo wordt die ploeg meteen wel ook een stevig verlengstuk van de politieke strategie van het koningshuis om wat meer ‘nationaal, Belgisch gevoel’ te creëren en de tricolore identiteit te versterken. Een verlangen dat onder meer de MR onder Georges-Louis Bouchez, maar ook cd&v-voorzitter Sammy Mahdi openlijk koesteren: niet toevallig reageerden beiden erg enthousiast op het filmpje.

Tegelijk wel een vaststelling: voorlopig leeft het WK amper, het officiële fandorp werd zelfs geannuleerd door de voetbalbond wegens de tegenvallende kaartenverkoop, en zijn ook de verwachtingen rond de kansen van de Rode Duivels bijzonder klein. Veel investering in tijd en middelen, met een koppeling aan mogelijks toch niet het juiste product dus.

Een online bevraging van Het Nieuwsblad wees ondertussen uit dat 30 procent van de respondenten denkt dat “een andere coach een beter resultaat zou halen”, 26 procent weet dat zelfs “heel zeker”. Slechts 4 procent zegt “zeker niet”, en 21 procent “wellicht niet”. Of Martinez, die heel prominent in het filmpje van de koning zit, dus de man is waar je je aan wilt linken, is maar de vraag.

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.