BMW verkoopt minder, maar verdient meer

Hoewel de Duitse autobouwer BMW Group tijdens het derde kwartaal van dit jaar minder wagens heeft verkocht dan dezelfde periode vorig jaar, konden toch betere resultaten worden voorgelegd. De constructeur kon daarbij vooral rekenen op de hogere prijzen die voor zijn auto’s konden worden aangerekend.

Tegelijkertijd waarschuwde BMW dat de toenemende inflatie en de oplopende intrestvoeten de volgende maanden op de omzet zouden kunnen beginnen te wegen.

Besparingen

De BMW Group boekte tijdens het derde kwartaal van dit jaar een omzet van 37,18 miljard euro. Dat was 35,3 procent meer dan dezelfde periode vorig jaar. De winst steeg met 20 procent tot 4,1 miljard euro. De leveringen vielen echter wel met 0,9 procent terug tot 587.744 exemplaren.

Daarbij wordt gewezen op aanhoudende problemen met de toeleveringsketens – met inbegrip van halfgeleiders – die de productie van de autobouwers in de hele wereld hebben verstoord. Tegelijkertijd merkte het bedrijf op tijdens de maand september opnieuw een gezonde groei met 6,6 procent tot 210.543 leveringen te hebben kunnen melden.

“Dankzij een sterke vraag en beperkte voorraden konden BMW en andere autofabrikanten hun prijzen verhogen, maar nu het risico van een recessie toeneemt en de centrale banken de rente verhogen, zullen steeds meer consumenten tot besparingen op belangrijke aankopen overgaan”, merken de analisten op.

“Ook BMW heeft gewaarschuwd dat de koopkracht van de consument de volgende maanden dreigt te worden aangetast en dat de bovengemiddelde orderportefeuilles zich, vooral in Europa, naar verwachting zullen normaliseren.”

Kosten

De Duitse autobouwer merkte nog op het voorbije kwartaal 2,7 miljard euro meer kosten te hebben gemaakt dan dezelfde periode vorig jaar. Daarbij wijst het bedrijf naar de hogere prijzen voor grondstoffen en energie, maar ook naar de inspanningen die werden gedaan om een meerderheidsbelang te verwerven in de Chinese joint venture Brilliance Auto Group.

“Onze sterke resultaten tijdens het derde kwartaal van dit jaar bewijzen dat flexibiliteit bedrijven sterker maakt”, betoogde Oliver Zipse, chief executive van de BMW Group, in een commentaar op de resultaten. “BMW zit op koers om zijn doelstellingen voor het hele jaar te halen.”

Nicolas Peter, financieel directeur van BMW Group, voegde eraan toe te verwachten dat de positieve ontwikkelingen zich ook naar volgend jaar zullen uitstrekken. Verwacht wordt dat de verkoop dit jaar uiteindelijk iets lager zal liggen dan vorig jaar. De BMW Group zou dit jaar volgens Peter een winstmarge tussen 7 procent en 9 procent kunnen laten optekenen.

Elektrische wagens

Bij de verkoop van elektrische wagens wordt wel een sterke vooruitgang gesuggereerd. Daarbij wordt opgemerkt dat de constructeur tijdens de eerste negen maanden van dit jaar 128.195 elektrische wagens heeft verkocht. Dat betekende een stijging met 115 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.

BMW Group voegt eraan toe door de introductie van nieuwe elektrische modellen bij de ecologische voetafdruk van zijn vloot op een jaar tijd een vermindering tussen 5 procent en 10 procent te hebben kunnen realiseren.

(lb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.