Toeleveringsketen en geopolitiek kunnen marktgroei elektrische auto’s afremmen

Een fragiele toeleveringsketen – een probleem dat door geopolitieke spanningen nog verergerd – kan de geplande uitbreiding van de productie van batterijen voor elektrische voertuigen in gevaar brengen. Dat zegt een rapport van consultant S&P Global Mobility. Opgemerkt wordt dat het probleem de verhoopte invoering van elektrische wagens zou kunnen vertragen.

Geraamd wordt dat tegen eind dit decennium een jaarlijkse vraag naar ongeveer 3,4 terawattuur aan lithium-ion batterijen wordt verwacht. Volgens het rapport zullen de fabrikanten van elektrische en hybride voertuigen bij hun zoektocht naar grondstoffen echter een sterke tegenwind ondervinden. 

Winstmarges

S&P Global Mobility stelde ook nog dat de stijgende prijzen van een aantal metalen die voor de fabricage van batterijen van cruciaal belang zijn, de winstmarges van de autofabrikanten en hun leveranciers kunnen bedreigen.

“Problemen rond de productie van deze metalen zullen immers de prijzen van onderdelen en voertuigen aanzienlijk kunnen opdrijven”, merkt Graham Evans, analist voorraadketens voor de autosector bij S&P Global Mobility, op. 

“Elementen zoals lithium, nikkel en kobalt duiken niet zomaar op om in batterijen en andere componenten te veranderen. De tussenstappen tussen de ontginning van de grondstoffen en de uiteindelijke assemblage vormen belangrijke knelpunten.”

Modulaire pakketten

Het persbureau Reuters meldde eerder deze maand nog dat de grootste autobouwers van de wereld plannen koesterden om tot het einde van dit decennium bijna 1.200 miljard dollar te besteden aan de ontwikkeling en productie van miljoenen elektrische wagens en de bevoorrading met batterijen en grondstoffen.

“Maar om die doelstelling te kunnen bereiken, zal deze ontluikende industrie een snelle groeicurve moeten laten optekenen”, luidde het daarbij.

Volgens het rapport van S&P Global Mobility zal Tesla, de grootste producent van elektrische voertuigen, aan het eind van dit decennium ongeveer 139.000 ton nikkel per jaar nodig hebben. Er wordt echter aan toegevoegd dat uit de bestaande structuur van hun bredere productiebasis traditionele autobouwers zoals Volkswagen, General Motors en Stellantis deze behoefte mogelijk zullen overtreffen. 

“De ontwikkeling van modulaire batterijpakketten die voor meerdere segmenten van de automarkt kunnen worden geconfigureerd en die geschikt zijn voor verschillende chemische batterijsoorten, zal er mogelijk voor zorgen dat de grondstoffenvoorziening en de prijsschommelingen tot op zekere hoogte kunnen worden opgevangen”, werpt S&P Global Mobility nog op.

(lb)

Meer
Auto