Tijdens het derde kwartaal van dit jaar werden wereldwijd 74,2 miljoen personal computers verkocht. Dat betekende een daling met 15 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit een rapport van het bureau International Data Corporation (IDC).
Het fenomeen moet volgens de onderzoekers worden toegeschreven aan een dalende vraag, gekoppeld aan aanhoudende problemen in de toeleveringsketens. Er wordt wel aan toegevoegd dat de verkopen op een hoger niveau blijven dan de cijfers die voor de uitbraak van de coronacrisis werden gemeld.
Lockdowns
“De vraag van consumenten blijft op een lager niveau, hoewel promoties van onder meer Apple en een aantal andere producenten de terugval hebben kunnen beperken”, voeren de analisten aan. “De meeste fabrikanten hebben op de dalende vraag tevens gereageerd met een beperking van de aanvoer.”
“Apple was daarop de enige uitzondering, want het Amerikaanse bedrijf voerde tijdens het derde kwartaal zijn aanbod verder op. Daarmee wou Apple de verloren bestellingen van het tweede kwartaal, als gevolg van de lockdowns in China, compenseren.”
“De tekorten die de voorbije jaren op de wereldwijde markt dienden te worden geregistreerd, hebben de productmix op een agressieve wijze in de richting van het topsegment gedreven”, verduidelijken de onderzoekers.
“Bovendien moest er rekening worden gehouden met kostenstijgingen bij onderdelen en logistiek. Daardoor zijn de gemiddelde verkoopprijzen over een tijdsbestek van vijf kwartalen tot een niveau van 910 dollar opgelopen. Dat was het hoogste niveau in achttien jaar.”
“Nadat echter de vraag afnam, promoties werden gelanceerd en de orders verminderden, werd die trend tijdens het tweede kwartaal van dit jaar echter omgebogen. Een tweede kwartaal van dalingen wijst duidelijk op een krimpende markt.”
Lenovo bleef ook tijdens het voorbije kwartaal de grootste verkoper van personal computers ter wereld. De afzet van de Chinese fabrikant viel echter met 16,1 procent terug tot 16,9 miljoen exemplaren. Lenovo behield daarmee een aandeel van 22,7 procent in de wereldwijde computerverkoop.
HP volgt op een tweede plaats met een marktaandeel van 17,1 procent. De verkoop van de Amerikaanse groep viel nochtans met 27,8 procent terug tot 12,7 miljoen eenheden.
Dell, dat door zijn grote focus op duurdere bedrijfscomputers de voorbije kwartalen een sterke groei kon melden, eindigde met 11,9 miljoen verkopen en een marktaandeel van 16,1 procent op een derde plaats. De afzet toonde echter een daling met 21,2 procent tegenover het derde kwartaal vorig jaar.
Apple
Apple eindigde als vierde met een verkoop van bijna 10,1 miljoen computers. Dat betekende echter een stijging met 40,2 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Daardoor kon het Amerikaanse bedrijf, dat als enige in de sector de verkopen kon opvoeren, zijn marktaandeel van 8,2 procent naar 13,5 procent opvoeren.
Asus stond met een verkoop van ruim 5,5 miljoen eenheden op een vijfde plaats. De verkoop daalde met 7,8 procent tegenover het derde kwartaal vorig jaar. Het bedrijf breidde echter zijn marktaandeel van 6,9 procent naar 7,5 procent uit.
Alle andere fabrikanten kwamen aan een gezamenlijke verkoop van 17,1 miljoen computers. Dat betekende een daling met 19,4 procent. Het gezamenlijke marktaandeel van die bedrijven kromp van 24,3 procent naar 17,1 procent.
“Onder invloed van de plotse opstoot van telewerk tijdens de coronacrisis, kon de voorbije jaren een sterke stijging in de verkoop van computers worden opgemerkt”, zeggen de onderzoekers nog. “Het is duidelijk dat die trend niet kon blijven duren.”
“Er moesten dan ook initiatieven volgen om de afzet op peil te houden. Om de aanwezige inventaris aan de man te kunnen brengen, wordt dan ook naar promoties gegrepen. Dat is goed nieuws voor de consument, die op lagere prijzen kan rekenen.”
(jvdh)