Tegen eind volgend decennium zal de portfolio van het Amerikaanse automerk Cadillac volledig of toch minstens hoofdzakelijk uit elektrische modellen bestaan. Dat heeft Steve Carlisle, voorzitter van Cadillac, gezegd. Cadillac moet bij moederconcern General Motors het speerpunt van de overstap naar de elektrische aandrijving worden.
‘Cadillac zal over vier jaar een elektrische versie van een groot sports-utility vehicle (SUV), vergelijkbaar met het huidige model Escalade, op de markt brengen,’ aldus Carlisle.
Modernisering
De auto zal gebouwd worden in de fabriek van General Motors in Detroit-Hamtramck. De productie vormt een onderdeel van een grondige modernisering van de fabriek, waarvoor een budget van 3 miljard dollar zou zijn gereserveerd.
Daarnaast wil Cadillac over twee jaar op de Chinese markt een compact suv-model introduceren. Een Amerikaanse versie van dat model zou een jaar later op de markt komen. Eerder dit jaar toonde Cadillac ook al een ontwerp van een suv-model voor het middelgrote marktsegment.
‘Mogelijk zal Cadillac naast zijn nieuwe elektrische wagens ook nog auto’s met traditionele brandstofmotoren blijven produceren,’ erkent Carlisle. ‘Dat is afhankelijk van de vraag bij het publiek.’
Voorzien is dat van de huidige modellen met benzinemotoren de volgende jaren nog een aantal nieuwe generaties zullen volgen, om vervolgens elektrische alternatieven te introduceren. Het is volgens de topman nu nog niet mogelijk om te voorspellen wanneer die volledige transitie zal zijn afgerond.
Bereik
Carlisle benadrukt daarbij dat het bereik van de batterijen een cruciaal element blijft in de slaagkansen van elektrische wagens. ‘Om concurrentieel te zijn, zullen de elektrische wagens van Cadillac een actieradius van minstens ongeveer 500 kilometer moeten hebben,’ aldus de voorzitter.
‘Uiteindelijk zal een bereik van minstens 650 kilometer noodzakelijk zijn. Het opladen van de batterijen zal ook niet langer dan enkele minuten mogen duren.’
Cadillac is bij General Motors het merk dat de eerste stap naar de uitbouw van een elektrische portfolio moet zetten. ‘Dat is normaal,’ weet Carlisle. ‘Nieuwe technologie is duur.’
‘Die hoge kostprijs kan door een luxewagen het gemakkelijkst worden opgevangen. Bovendien tonen luxeconsumenten een grotere interesse om met elektrische en zelfrijdende wagens aan de slag te gaan.