KBC pakt uit met opvallende advertentie tijdens energiecrisis: “Ga tijdelijk onder 0 om de herfstmaanden door te komen”

KBC pakt uit met opvallende advertentie tijdens energiecrisis: “Ga tijdelijk onder 0 om de herfstmaanden door te komen”
KBC – (Photo by THIERRY ROGE / Belga / AFP) / Belgium OUT (Photo by THIERRY ROGE/Belga/AFP via Getty Images)

De grootbank KBC pakt uit met een opvallende advertentiecampagne tijdens de energiecrisis. Sommige klanten met de app van de bank krijgen een reclamebericht te zien waarin de mogelijkheid om onder 0 te zakken op je zichtrekening wordt belicht. Er wordt wel niet vermeld dat zo’n budgetfaciliteit gepaard gaat met een stevig prijskaartje.

Het is Pieter Haeck, journalist bij Politico, die de opvallende reclamecampagne van KBC opmerkte. Via Twitter deelde hij een advertentie waarin de grootbank de mogelijkheid om onder 0 te zakken, ook wel een budgetfaciliteit genoemd, in de spotlight zet. “Extra budget nodig om de herfstmaanden door te komen. Ga tijdelijk tot onder 750 euro op je zichtrekening”, adverteert de bank aan sommige gebruikers van de KBC-app.

https://twitter.com/pieter_haeck/status/1569256912742658050

Mag dat?

In principe is er niets mis met zo’n advertentie, maar de timing is nogal ongelukkig. Er zijn nu immers heel wat mensen die problemen hebben om rond te komen, waardoor ze misschien sneller geneigd zijn om op zo’n aanbod in te gaan. Het feit dat KBC geen info deelt over de kosten van een budgetfaciliteit stoot Haeck tegen de borst. Een bezoekje aan de site leert ons dat wie in het rood gaat op zijn rekening een rente van 9,39 procent (op het negatieve bedrag) moet betalen.

Nele Matthys, woordvoerder van staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld), bevestigt in een gesprek met Het Laatste Nieuws dat KBC op het eerste gezicht niet meteen een inbreuk heeft gepleegd tegen de bijzondere regels voor de reclame rond consumentenkredieten.

“Er is ook een algemene regel die stelt dat een bank geen consumentenkrediet mag toekennen dat niet haalbaar is voor de consument. Hoewel KBC hier aan de voorwaarden lijkt te voldoen, is het uiteraard bedenkelijk om consumenten in deze moeilijke tijden op deze manier te benaderen”, voegt ze er wel aan toe.

Een toeval

Een woordvoerder van KBC laat in een reactie tegenover De Tijd weten dat het om een toeval gaat. “Dat is een automatisch systeem, die berichten zijn niet klantgebonden. De ene keer krijg je misschien promotie te zien voor een financieel product over huren, de andere keer is dat voor zo’n budgetfaciliteit”, klinkt het. “We begrijpen wel dat sommigen nu de link leggen met de energiecrisis, maar we hebben daar zeker geen gerichte actie rond gelanceerd.”

Uit cijfers van de bankenfederatie Febelfin blijkt dat er vorig jaar 1,2 miljoen van de bijna 20 miljoen zichtrekeningen in het rood stonden, oftewel 6,1 procent van alle rekeningen. Dat is een stijging van 40 basispunten ten opzichte van eind 2020.

(lb)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.