De koolstofuitstoot van de Amerikaanse e-commercereus Amazon is vorig jaar met 18 procent gestegen. Die forse toename is voornamelijk het gevolg van de coronacrisis. Door de lockdownperiodes die daarmee gepaard gingen, hebben we veel meer online gewinkeld.
Net nu de bosbranden in onder meer Zuid-Europa er ons aan herinneren dat de klimaatopwarming allesbehalve een fabeltje is, meldt Amazon dat het vorig jaar 18 procent meer CO2 heeft uitgestoten in vergelijking met 2020. Als we de vergelijking maken met 2019 is er zelfs sprake van een toename met bijna 40 procent. Dat meldt de Amerikaanse nieuwssite CNBC op basis van het jaarlijks duurzaamheidsverslag van de e-commercegigant. Daarin staat dat Amazon in 2021 zo’n 71,54 miljoen ton koolstofdioxide heeft uitgestoten.
Plotse opstoot vraag
Het komt zeker niet als een verrassing dat de CO2-uitstoot van het bedrijf zo fors is toegenomen vorig jaar. Door de coronapandemie hebben landen wereldwijd een of meerdere lockdownperiodes ingesteld om meer besmettingen te vermijden. Dat heeft ertoe geleid dat we meer een beroep hebben gedaan op digitale diensten, waaronder online winkelen. Daarenboven mogen we niet vergeten dat sommige regeringen, waaronder die van de VS, vergaande stimulusmaatregelen hebben genomen om de koopkracht van de gezinnen te beschermen. Ze hadden dus extra kapitaal om bijvoorbeeld online te winkelen.
Die plotse opstoot van de vraag zette Amazon ertoe aan zijn logistiek netwerk van bestelwagens, vliegtuigen en vrachtwagens uit te breiden. Het stampte snel nieuwe magazijnen uit de grond om de stroom bestellingen te verwerken.
Klimaatplan Amazon
Amazon heeft in 2019 zijn “Climate Pledge” onthuld. Als onderdeel van dat plan heeft het e-commercebedrijf zich ertoe verbonden om tegen 2040 koolstofneutraal te zijn. Daarenboven heeft het 100.000 elektrische bestelwagens van Rivian Automotive gekocht. Bedoeling is om die wagens tegen 2030 in gebruik te nemen (in de VS). Het bedrijf heeft ook een durfkapitaalfonds van 2 miljard dollar opgericht om te investeren in nieuwe klimaattechnologieën.
Maar de manier waarop Amazon zijn ecologische voetafdruk meet, is zeker niet onbesproken. Uit een rapport van de nieuwssite Reveal eerder dit jaar bleek dat het bedrijf, in tegenstelling tot grote detailhandelaren als Target en Walmart, alleen rekening houdt met de koolstofuitstoot gekoppeld aan Amazon-merkartikelen. Er wordt dus geen rekening gehouden met de ecologische impact van de producten die het bij fabrikanten koopt en rechtstreeks aan de klant verkoopt.
(kg)