Consumenten streaming tonen weinig animo voor Netflix met reclame

Een abonnement op Netflix dat door reclame zou worden betaald, blijkt slechts weinig consumenten aan te spreken. Dat blijkt uit een rapport van marktonderzoeker Whip Media, gebaseerd op een enquête bij 2.460 respondenten in de Verenigde Staten.

De onderzoekers kwamen daarbij tot de vaststelling dat bijna driekwart van de ondervraagden naar eigen zeggen weinig geneigd zou zijn om over te stappen naar een programma dat Netflix in een omkadering met commerciële boodschappen zou aanbieden.

Commotie

Ted Sarandos, een van de topmannen van Netflix, bevestigde onlangs dat zijn bedrijf werkt aan een abonnement dat door reclame zou worden ondersteund. Die nieuwe formule zou mogelijk tegen het einde van dit jaar worden geïntroduceerd. De aankondiging zorgde voor de nodige commotie, aangezien Netflix in het verleden steeds een grote terughoudendheid tegenover reclame heeft getoond.

Het bedrijf wordt sinds enkele maanden echter met een minder gunstige omgeving geconfronteerd. Er is onder meer sprake van een sterkere concurrentie, zoals van bedrijven als HBO Max, die wel een aanbod met reclame aanbiedt.

Daarnaast moet Netflix met een verlies aan populariteit afrekenen. Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar verloor het platform immers 200.000 gebruikers. Het bedrijf overweegt nu nieuwe initiatieven om zijn wereldwijde bestand van abonnees opnieuw uit te breiden.

Abonnees in de Verenigde Staten betalen voor de diensten van Netflix tot nu toe bedragen tussen 9,99 dollar en 19,99 dollar per maand. Het nieuwe aanbod zou mogelijk belangstelling kunnen wekken van consumenten die wel interesse hebben in streaming, maar zich tot nu toe niet bereid toonden om voor Netflix te betalen.

Twijfels

Het onderzoek van Whip Media doet bij de waarnemers echter twijfels rijzen of Netflix met zijn nieuwe formule een groot aantal gebruikers zal kunnen aanzetten om over te stappen naar een model dat door commerciële boodschappen wordt ondersteund.

Whip Media kwam immers tot de vaststelling dat 72 procent van de respondenten erkende weinig interesse te hebben in een aanbod met reclame. “Dit geeft aan dat de meeste abonnees van Netflix wellicht bij hun huidige betalende abonnement willen blijven”, merken de onderzoekers op. “Amper 14 procent van de ondervraagden gaf aan wel naar het model met commerciële boodschappen te willen overschakelen.”

Netflix had eind maart wereldwijd ongeveer 221,6 miljoen abonnees. Volgens een aantal rapporten zou het platform echter ook tijdens het tweede kwartaal opnieuw een aantal gebruikers verliezen. Onderzoek van consulent Antenna maakt daarbij gewag van een mogelijke verdere inkrimping met twee miljoen gebruikers.

Elders wordt bovendien opgemerkt dat ook nieuwe abonnees van Netflix het vaak opmerkelijk snel voor bekeken houden. Daarbij zouden 23 procent van de nieuwe klanten beslissen om al binnen het tijdsbestek van een maand met de service te stoppen.

(fjc)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.