De Catalaanse overheid wil van de autonome Spaanse regio een ware digitale hub maken; daarvoor wordt nadrukkelijk naar de creatie van een eigen metaverse gekeken. ‘Cataverse’ zal de Catalaanse taal en cultuur als thema hebben.
Daniel Macro, hoofd innovatie van Catalonië, sprak op de European Blockchain Convention (EBC) met een journalist van Cointelegraph. Hij somde de inspanningen op die zijn overheid levert om de regio met Barcelona als hoofdstad digitaal op de wereldkaart te zetten.
Catalaanse cultuur
Macro nam in 2014 de leiding als directeur overheidsstrategie voor SmartCatalonia, het project om van de regio rond Barcelona een heuse ‘smart region’ te maken. Sinds de komst van blockchain- en metaversetechnologie werkt de innovatieminister aan de realisatie van een “volledig digitale economie”, geïnspireerd door de fysieke wereld. Volgens Macro heeft de coronapandemie geholpen bij het uitdragen van dit idee.
Macro maakte bekend dat in dat kader wordt gewerkt aan de bouw van een eigen, Catalaanse metaverse, met de naam Cataverse. “Cataverse zal gekoppeld worden aan de Catalaanse taal en de Catalaanse cultuur. Dat is wat we in deze metaverse willen hebben, dat Catalaanse entiteiten die dingen voor de cultuur doen, dat in de metaverse kunnen doen.”
Het promoten van de eigen cultuur is erg belangrijk voor een provincie die nog steeds de littekens van de Franco-dictatuur zegt te dragen. Tijdens het 36-jarige bewind van de fascistische generaal Franco werd immers alles verboden wat met de taal en cultuur van Catalonië te maken had.
Talent
De Catalaanse minister van Innovatie liet verder zijn licht schijnen over de plannen van de regering om van de stad Barcelona een digitale hub te maken. Hij zei dat veel zou afhangen van het daar voorradige talent.
“Wij hebben een zeer sterk beleid om talent te kweken dat van de universiteit komt, maar wij zijn ook bezig met (…) boot camps en andere activiteiten, omdat wij verschillende profielen nodig hebben”, klonk het.
Hij voegde eraan toe dat de regering probeert zowel nieuw talent te kweken als meer ondernemers aan te trekken met een aanlokkelijke werkomgeving.
Meer dan een club
Ook FC Barcelona, de grootste en populairste voetbalclub in de regio, meldde onlangs aan een eigen metaverse, inclusief NFT’s en crypto, te werken. Hierdoor kan Barcelona fans wereldwijd verzamelen op een centrale online plek en hen (betalende) diensten aanbieden. De slogan “Més Que un Club” – meer dan een club – lijkt zo steeds relevanter te worden.
(ns)