Het frisdrankenmerk Robinsons is niet langer sponsor van het beroemde tennistoernooi van Wimbledon. Met die breuk komt een einde aan een commerciële samenwerking van zesentachtig jaar. Dat heeft de All England Lawn Tennis Club (AELTC), de organisator van het wereldberoemde tennistoernooi, bevestigd.
De associatie van Robinsons, inmiddels eigendom van het Britse drankenbedrijf Britvic, met Wimbledon gaat tot het jaar 1935 terug. Toen werd een drank op basis van gerst, citroensap en suiker, gebruikt om de spelers te hydrateren.
Nauwe band
De drank werd gecreëerd door Eric Smedley Hodgson, die gebruik maakte van een gerstproduct dat in het eerste kwart van de achttiende eeuw door Matthias Robinson – oprichter van een winkelketen in het noorden van Engeland – op de markt was gebracht. Het product van Hodgson ging in commerciële productie en Robinsons werd vervolgens op Wimbledon de officiële leverancier van frisdranken.
Sindsdien zijn Wimbledon en Robinsons nauw met elkaar verbonden. Hun samenwerking werd alleen overtroffen door het partnership van Wimbledon met het sportmerk Slazenger, dat al honderdtwintig jaar de officiële ballenleverancier van het evenement is.
Robinsons bleef tot het midden van de jaren negentig een zelfstandig bedrijf. Toen werd de onderneming door de groep Britvic overgenomen. Over de reden achter de stopzetting van de samenwerking werden geen officiële verklaringen afgelegd.
Volgens waarnemers zou Britvic op het wereldvermaarde tennistornooi echter een aantal andere producten uit zijn portfolio – waaronder dranken zoals Gatorade, Pepsi Max, Rockstar Energy, J2O en Fruit Shoot – hebben willen promoten.
Reputatie
De tennisclub zou zich volgens diezelfde bronnen echter tegen een associatie met andere suikerhoudende frisdranken – Robinsons heeft halverwege het voorbije decennium alle toegevoegde suikers verwijderd – hebben gekant.
“Wimbledon heeft al de reputatie bij de selectie van zijn commerciële partners bijzonder selectief op te treden”, beklemtoonde Conrad Wiacek, sportanalist bij marktonderzoeker GlobalData. “Met deze nieuwe stap geven de organisatoren van het evenement opnieuw een duidelijk signaal op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid.”
“De beslissing om Britvic niet toe te staan om merken met een hoog suikergehalte – zoals Gatorade – op de kampioenschappen te promoten, wijst bovendien op de grotere aandacht die de sportsponsoring in het algemeen aan sociale verantwoordelijkheid besteedt”, merkte Wiacek nog op.
“Het is veelzeggend dat daarbij zelfs een punt wordt gezet achter een historische samenwerking die de organisatoren jaarlijks ongeveer 3 miljoen dollar inkomsten opleverde”, benadrukte de sportanalist nog.
Vorige maand maakte Britvic bekend dat Robinsons de officiële frisdrankpartner wordt van The Hundred, een crickettoernooi in Engeland en Wales dat de voorbije zomer werd gelanceerd. Dat contract heeft initieel een looptijd van drie jaar.