De elektrische Interceptor van ngo Ocean Cleanup houdt de wateren in de Stille Oceaan proper.
The Ocean Cleanup, een organisatie van de Nederlandse uitvinder en milieuactivist Boyan Slat, haalde vorig jaar 816.000 kilo afval uit de oceanen. Een van de middelen die de organisatie hiervoor inzet, zijn semiautonome elektrische schepen, genaamd de Interceptors.
Die schepen varen al rond tussen de drijvende markten op de Mekong Delta van Vietnam en op talrijke wateren van Maleisië en Indonesië. Een barrière trechtert plastic afval naar de mond van de boot, waarna het opgeladen wordt en via een transportband terecht komt in zes afvalbakken.
De boordcomputer van de Interceptor maakt gebruik van sensoren om dit automatisch te laten verlopen. Interessant is ook dat het hele proces aangedreven wordt door zonne-energie. Hierdoor komt de kostprijs van een Interceptor-boot wel neer op zo’n half miljoen euro per vaartuig.
Het initiatief van de klimaatondernemers wordt echter ondersteund door fondsen van frisdranktitaan Coca-Cola, de Zuid-Koreaanse automaker Kia alsook de Britse rockgroep Coldplay.
Coca-Cola blijft koning der plastic afval
Volgens een rapport uit 2021 van klimaatorganisatie Break Free From Plastic zou Coca-Cola, een van de grootste donateurs van Ocean Cleanup, echter de grootste vervuiler ter wereld blijven. In 2021 zou Coca-Cola zelfs voor het vierde jaar op rij die twijfelachtige titel verdiend hebben. De organisatie waarschuwt ervoor dat grote bedrijven zoals Coca-Cola, PepsiCo, Unilever en Nestlé klimaatbewuste projecten steunen om zo de schijn op te wekken dat ze het milieu willen beschermen; een vorm van greenwashing dus.
Vietnam, een land waar de Interceptors hun werk doen, zou in de top vier plaatsen van landen die de oceanen het meeste vervuilen. Dit komt omdat rijke landen hun afval naar Vietnam en andere Zuidoost-Aziatische landen verschepen om daar te dumpen. Coca-Colaflessen zouden enkele van de meest voorkomende stukken afval zijn in Vietnamese wateren. Het bedrijf financiert momenteel de opkuis van 15 Vietnamese rivieren via Interceptors en wil tegen 2025 zijn verpakking 100% recyclebaar maken.
“[De Interceptors] zijn een tijdelijke oplossing totdat afval wordt verminderd door een betere infrastructuur, recycling en minder consumptie. We kunnen niet tot in de eeuwigheid de schoonmakers van de rivieren en oceanen zijn”, besluit Lonneke Holierhoek, COO van Ocean Cleanup, in een video-interview.
(kg)