Duitsland bekijkt mogelijke verhoging subsidies voor elektrische voertuigen

Om zijn klimaatdoelstellingen te halen, moet Duitsland de subsidies voor elektrische voertuigen gevoelig opvoeren. Dat heeft Volker Wissing, de Duitse minister van Transport, gezegd. Maar experts en milieugroepen bekritiseren de plannen.

Daarbij wordt gewezen op de hoge kostprijs, maar tevens wordt sterk getwijfeld aan de efficiëntie van de ingreep. 

Uitstootarme mobiliteit

Volgens de plannen van Volker Wissing, lid van de liberale Freie Demokratische Partei (FDP), zouden gezinnen bij de aankoop van een elektrische wagen met een kostprijs van maximaal 40.000 euro op een overheidssteun van 10.800 euro kunnen rekenen. Op dit ogenblik bedraagt die steun 6.000 euro.

Bij elektrische wagens met een kostprijs van maximaal 60.000 euro zou de premie van 5.000 euro tot 8.400 euro worden opgevoerd.

De subsidies zouden de volgende vijf jaar blijven gelden. Om op een volledige tegemoetkoming te kunnen rekenen, zouden de gezinnen vanaf de tweede helft van volgend jaar wel een conventionele wagen voor de sloop moeten aanbieden.

De voorstellen van Wissing omvatten ook meer dan vijftig andere maatregelen om de omslag naar een uitstootarme mobiliteit in Duitsland te versnellen. Daarbij wordt onder meer gewag gemaakt van onderzoeksprogramma’s voor een klimaatneutrale luchtvaart, een digitalisering van het spoorvervoer en een ondersteuning van het openbaar vervoer.

Het Duitse ministerie van Transport staat onder druk. De transportsector is er immers ook vorig jaar niet in geslaagd om de klimaatdoelstellingen van de Duitse regering te halen. Hierdoor moet Wissing aan het ministerie van Economie en Klimaat verduidelijken op welke manier de sector die kloof wil dichten. De voorstellen worden door een groep experts beoordeeld.

Een duur geschenk

Een aantal experts waarschuwt dat de kosten van de subsidies voor elektrische voertuigen over een periode van vijf jaar tot 73 miljard euro kunnen oplopen. Ze voorspellen tevens dat de emissies van de transportsector door de voorstellen tegen eind dit decennium mogelijk nog een lichte stijging zouden kunnen vertonen tegenover het huidige niveau.

Daarbij wordt opgemerkt dat het ministerie van Transport zich in zijn evaluatie over de klimaateffecten van de maatregelen overdreven optimistisch heeft opgesteld. Volgens het ministerie van Economie en Klimaat zullen in ieder geval op grote schaal aanvullende maatregelen nodig zijn.

Volgens de milieugroep Greenpeace kunnen de voorstellen van Wissing onmogelijk worden aanvaard. Er wordt gewag gemaakt van een duur geschenk voor de autosector, die volgens de milieugroep nagenoeg geen enkele inspanning doet om zijn impact op het klimaat te milderen.

Wel moeten er volgens Greenpeace ambitieuzere emissielimieten worden opgelegd aan de Europese autovloot. Grote wagens met conventionele verbrandingsmotoren zouden bovendien aan bijkomende belastingen moeten worden onderworpen.

De plannen van Wissing zullen waarschijnlijk ook op weerstand stuiten binnen de Duitse federale regering, die in zijn coalitieverdrag heeft afgesproken om alle subsidies voor elektrische auto’s tegen het midden van dit decennium uit te faseren.

(am)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.