De Duitse autobouwer Mercedes-Benz heeft tijdens het eerste kwartaal van dit jaar zijn omzet en winst verder kunnen opdrijven in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dat succes kan worden toegeschreven aan de interessante prijs die kon worden aangerekend, een focus op modellen uit het hogere marktsegment en een aanhoudende kostendiscipline.
Dat heeft Harald Wilhelm, financieel directeur van Mercedes-Benz, bij de voorstelling van de kwartaalcijfers van de constructeur gemeld.
Winstmarges
Mercedes-Benz heeft tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een omzet geboekt van bijna 34,9 miljard euro. Dat betekende een stijging met 6 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De winst steeg met 3 procent tot nagenoeg 3,59 miljard euro.
“De winstmarge kon bij Mercedes-Benz Cars hierdoor van 14,7 procent tot 16,4 procent worden opgevoerd”, gaf Wilhelm aan. “Ook bij Mercedes-Benz Vans was er sprake van een marge van 12,6 procent, tegenover 9,7 procent dezelfde periode vorig jaar.”
De financieel directeur wees erop dat de Duitse constructeur deze resultaten kon melden ondanks de impact van de coronapandemie, de tekorten aan halfgeleiders en de oorlog in Oekraïne.
Wilhelm benadrukte dat Mercedes-Benz op de ingeslagen weg verder gaat en daarbij de focus op de luxedivisie zal leggen, samen met een grotere productie van elektrische wagens en de versnelling van de software-ontwikkeling.
Elektrisch
“Ondanks de sterke vraag moest bij de verkoop van Mercedes-Benz Cars een daling met 10 procent tot 487.008 wagens worden gemeld”, voert het Duitse concern nog aan. “Dat was vooral te wijten aan een verstoring in de levering van halfgeleiders, lockdowns en de oorlog in Oekraïne.”
“Ondanks die daling kon de divisie toch een omzetgroei met 8 procent tot ruim 25,8 miljard euro melden. Dit benadrukt het vermogen van het bedrijf om een sterke prijszetting te hanteren en de capaciteit om de productmix zelfs in volatiele markten te verbeteren.”
De leveringen in het hoogste marktsegment liepen met 5 procent op tot 78.000 wagens. Deze categorie vertegenwoordigt inmiddels 16 procent van de totale verkopen die Mercedes-Benz Cars realiseert. Anderzijds kon de divisie bij de verkoop van hybride en elektrische modellen een stijging met 19 procent tot 74.000 exemplaren melden.
Bij Mercedes-Benz Vans bleef de verkoop min of meer status-quo op 88.508 eenheden, ondanks een tekort aan halfgeleiders. In Noord-Amerika liep de verkoop van Mercedes-Benz Vans tijdens het eerste kwartaal van dit jaar tot een nieuw record op. De omzet van de divisie steeg met 9 procent tot bijna 3,69 miljard eenheden.
(ns)