“McKinseygate” teistert Macrons herverkiezingscampagne

Frankrijk is volop in verkiezingsstemming. Op zondag 10 april vindt de eerste ronde van de Franse presidentsverkiezingen plaats, waarbij zetelend president Emmanuel Macron probeert er een tweede termijn aan te breien. Nu breekt in Frankrijk echter een schandaal uit, waarbij de overheid maar liefst 2,5 miljard euro uitgaf aan consultancy-bedrijven.

De Franse Senaat rondde in maart een onderzoekscommissie af die de uitgaves van de Franse overheid natrok. In het rapport van de commissie bleek dat de Franse regering zelf tussen 2018 en 2021 voor 380 miljoen euro had uitgegeven aan externe consultants; voor alle overheidsinstanties samen bedroeg de rekening meer dan 2,5 miljard euro.

Grote namen

De aanleiding voor de onderzoekscommissie was een onderzoek van Politico, waaruit bleek dat Frankrijk op het advies van adviesbureau McKinsey vertrouwde om de vaccinatiecampagne uit te rollen. In veel landen, voornamelijk de landen waar het Engels de voertaal is, is het inschakelen van adviesbureaus door de overheid ingeburgerd. In Frankrijk wordt doorgaans echter vertrouwd op de eigen diensten.

Waarom is dit belangrijk?

McKinsey is één van 's werelds grootste adviesbureaus en maakt samen met Boston Consulting Group en Bain & Company de Big Three onder de consultancy-bedrijven uit. Het bedrijf kent ook enkele bekende namen onder zijn voormalige medewerkers en bestuurders, waaronder Google-CEO Sundar Pichai, de Amerikaanse minister van Transport Pete Buttigieg, Nederlands minister van Buitenlandse Zaken Wopke Hoekstra en de Griekse premier Kyriakos Mitsotakis.

Naast de uitgaves van de overheid, legde de Senaat ook bloot dat McKinsey tussen 2011 en 2020 geen bedrijfsbelastingen betaalde aan de Franse staat. Dit laatste betwist het bedrijf echter.

De Franse president Emmanuel Macron kreeg voor de onderzoekscommissie wel de kans de uitgaves te verantwoorden. Hij gaf aan dat het om eenmalige opdrachten ging en dat die optie goedkoper was dan de werkstukken uit te besteden aan nieuw op te richten instanties. Daarnaast kaartte hij ook aan dat McKinsey louter advies gaf bij de vaccinatie, de teststrategie en de gezondheidspas, maar dat het bedrijf geen invloed had op het beleid.

Verkiezingsimpact

Het schandaal, dat op Twitter al welig tiert onder de hashtag #McKinseyGate , werd ook meteen opgerakeld door Macrons voornaamste tegenstanders in de verkiezingsrace. Marine Le Pen, de frontvrouw van Rassemblement Nationale, tweette: “Onder Macron zal McKinsey, dat jullie het voorbije jaar 1 miljard euro kostte voor vage opdrachten, blijven zichzelf verrijken met openbaar geld, geen belastingen betalen en zich permitteren te liegen voor de Senaat”.

Ook enkele andere tegenkandidaten, waaronder Eric Zemmour en Valérie Pécresse, kaartten het voorval aan om Macron een “schandaal” toe te dichten, of de kiezers mee te delen dat zij nooit met consultants zouden werken.

De vraag is natuurlijk of dit voorval, tien dagen voor de verkiezingen, Macrons voorsprong nog kan ontwrichten. Er zijn in Frankrijk veel mensen die al niet op Macron zouden stemmen en met deze zaak haalt hij zichzelf nog het beeld van “president voor de rijken” op de hals. Maar volgens Andrew Smith, professor in Franse politiek aan de universiteit van Chichester, zal de impact op de verkiezingen eerder klein zijn. Dat vertelde hij aan France 24.

“Ik denk niet dat dit een dramatische omwenteling zal zijn. Overheidsinstanties gebruiken consultants, François Hollande gebruikte ze, Nicolas Sarkozy gebruikte consultants. Dat is nu eenmaal hoe overheden werken”. Of “McKinseyGate” echt een impact zal hebben op de verkiezingen, zal op 10 april duidelijk worden.

(mah)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.