Kärcher aan Franse presidentskandidate Pécresse: “Stop met onze merknaam te gebruiken”

Het Duitse bedrijf Kärcher vraagt Valérie Pécresse en de andere kandidaten voor het Franse presidentschap niet meer de hogedrukreiniger van Kärcher als beeldspraak te gebruiken.

Kort nadat Frans president Emmanuel Macron verklaarde de niet-gevaccineerden te willen pesten (“emmerder”), kwam zijn mogelijke rivale Valérie Pécresse (Les Républicains) met een eigen oneliner. Ze verklaarde dat “het tijd is om de Kärcher weer uit de kelder te halen”.

Sarkozy

Dat is een verwijzing naar voormalig president en partijgenoot Nicolas Sarkozy, die in 2005 voor het eerst het beeld gebruikte van de beroemde Duitse hogedrukreiniger om aan te geven dat hij schoon schip wil maken in de moeilijke buurten van de Franse steden.

Sarkozy verklaarde toen als minister van Binnenlandse Zaken dat de Franse voorsteden “met de Kärcher uitgekuist moeten worden”. Met de herneming van die beeldspraak wil Pécresse de kiezers van rechts en uiterst rechts aanspreken voor wie het thema veiligheid hoog op de agenda staat.

“Ons merk hoort niet in een politiek debat”

Maar het bedrijf Kärcher vindt het meer dan vervelend dat zijn merk voortdurend in gevoelige politieke dossiers gebruikt wordt.

“De Groep Kärcher vecht al jaren opdat zijn merk niet geëxploiteerd wordt op de Franse politieke scène, waar het geen plaats heeft, en verzet zich tegen welke associatie dan ook met een partij of een politieke stroming”, zegt het bedrijf in een persbericht.

Kärcher roept daarom, net als bij vorige kiescampagnes, zowel de politici als de media op om zijn merk niet te gebruiken in een politieke context. “Het merk kan alleen en mag alleen gebruikt worden om onze producten aan te duiden.”

(lp)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.