In het Verenigd Koninkrijk mag het taxiplatform bedrijf Uber Technologies ook de volgende tweeënhalf jaar in de hoofdstad Londen zijn diensten aanbieden. Het bedrijf heeft daarover van Transport for London (TfL), beheerder van het openbaar vervoer in de Britse metropool, een vergunning gekregen.
Met het akkoord lijkt een einde te komen aan een dispuut dat, onder meer over veiligheidsgaranties, tussen de twee partijen jarenlang heeft gewoed.
Veiligheid
Transport for London trok vijf jaar geleden een eerste keer de vergunning van Uber in. De regulator wierp daarbij op dat het bedrijf een duidelijk gebrek aan maatschappelijke verantwoordelijkheid tentoon spreidde, waardoor de openbare veiligheid in het gedrang zou kunnen komen en ook de klant onvoldoende zou zijn beschermd.
“Onder meer werd gemeld dat Uber onvoldoende achtergrondcontroles van zijn chauffeurs uitvoerde en ook had nagelaten de medische geschiktheid van zijn medewerkers te testen”, meldt de nieuwssite The Verge.
“Daarbij werd ook nog eens gewezen op het gebruik van Greyball, een software die het bedrijf toeliet de ritten voor de regelgevers verborgen te houden. Uber ging echter tegen die sanctie bij de rechtbank in beroep, waarop het bedrijf alsnog zijn licentie voorlopig kon behouden.”
Twee jaar later werd de licentie van Uber echter opnieuw door Transport for London ingetrokken, waarbij van aanhoudende tekortkomingen gewag werd gemaakt. Opnieuw echter kreeg Uber van de rechtbank een tijdelijke vergunning, hoewel het bedrijf voor een aantal gebreken op de vingers werd getikt.
Alarmknop
“Sindsdien heeft de onderneming wel een aantal verbeteringen doorgevoerd”, merkt The Verge nog op. “Onder meer werd een applicatie geïntroduceerd waarmee reizigers een alarm konden activeren wanneer ze zich in nood voelden.”
“Tevens kregen klanten de gelegenheid om onveilig rijgedrag van de chauffeurs te melden. Zowel chauffeurs als passagiers kregen bovendien de mogelijkheid om audio-opnames van de rit te maken.”
Vorig jaar werd Uber bovendien door een rechtbank verplicht om zijn chauffeurs een statuut van werknemer toe te kennen. Daardoor kregen de medewerkers een garantie op onder meer een minimumloon, een betaalde vakantie en een aantal andere voordelen. Uber sloot daarbij ook een vakbondsovereenkomst die betrekking had op 70.000 chauffeurs.
Transport for London merkt nu op dat Uber aan de voorwaarden voor het aanbieden van vervoer in de Britse hoofdstad voldoet. Uber wil tegen het midden van dit decennium in Londen volledig elektrisch opereren.
(lp)