De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair wil een derde van zijn klimaatdoelstellingen realiseren door zijn vliegtuigen met duurzame brandstoffen te laten vliegen. De maatschappij zal tevens op compenserende maatregelen vertrouwen om de uitstoot tegen het midden van deze eeuw volledig te elimineren. Dat heeft Michael O’Leary, chief executive van Ryanair, gezegd.
Ryanair, volgens passagiersaantallen de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa, heeft vorig jaar toegezegd om tegen het einde van dit decennium 12,5 procent van al zijn vluchten te voorzien van duurzame vliegtuigbrandstoffen, al heeft O’Leary sindsdien toegegeven niet zeker te weten of het bedrijf in staat zal zijn om die ambitieuze doelstellingen te halen.
Duurzame brandstoffen
Duurzame vliegtuigbrandstof produceert over het algemeen tot 70 procent minder koolstofdioxide dan fossiele alternatieven en biedt luchtvaartmaatschappijen een manier om duurzamer te worden terwijl er verder kan worden gevlogen tot er vanaf eind volgend decennium hybride of volledig elektrische vliegtuigen op de markt komen.
De Ierse budgetvlieger zegt daarbij een aanzienlijke impact van een bestelling van 210 vliegtuigen van het type Boeing 737 Max te verwachten. In vergelijking met de huidige generatie van de Boeing 737 zou dat nieuwe type ongeveer 16 procent minder brandstof gebruiken, terwijl ze tegelijkertijd 4 procent meer passagiers kunnen vervoeren.
Dat moet Ryanair naar eigen zeggen helpen om 32 procent van zijn klimaatdoelstellingen te halen, hoewel een aantal critici zeggen dat het goedkope bedrijfsmodel mensen aanmoedigt om vaker te vliegen en de groei van het totale aantal reizigers stimuleert.
Compenserende maatregelen
Drie jaar geleden, voor de uitbraak van de coronapandemie, vervoerde Ryanair ongeveer 150 miljoen passagiers. Over vier jaar wil de Ierse maatschappij 225 miljoen reizigers registreren. De maatschappij meldt wel dat de capaciteit op korte afstand in Europa na de pandemie wellicht op een lager niveau zal terugvallen.
Compenserende maatregelen, waarbij Ryanair onder meer naar de opslag van koolstofdioxide verwijst, moeten volgens de Ierse maatschappij nog eens een bijdrage van 24 procent tot de klimaatdoelstellingen van de budgetvlieger moeten leveren.
Tevens wordt gewezen op een herziening van het beheer van het luchtverkeer binnen de Europese Unie. Daarover is vorig jaar tussen een lidstaten een akkoord getroffen. Die verandering zou 10 procent van de uitstootreductie van Ryanair moeten dekken.
(kg)