Nu ook hamstergedrag in Belgische supermarkten: Colruyt en Lidl voeren beperkingen in per klant

Net als elders in Europa beginnen consumenten in België massaal zonnebloemolie, bloem en basisproducten in te slaan, uit vrees voor mogelijke tekorten als gevolg van de oorlog in Oekraïne.

Supermarktketen Colruyt voert daarom preventieve volumebeperkingen in per klant voor bloem en keukenolie. “Maximum 2 stuks per klant. Zo blijft er genoeg in de rekken voor iedereen”, zo is er in de rekken van sommige oliën te lezen.

Lidl limiteert de aankoop van olie, conserven en wc-papier per klant.

De situatie doet erg denken aan maart 2020, toen paniek rond de eerste corona-lockdown tot het hamsteren van onder meer wc-papier leidde.

Oekraïne en Rusland zijn samen goed voor zowat driekwart van de wereldwijde export van zonnebloemolie. Rusland is de grootste exporteur van tarwe ter wereld en Oekraïne staat bekend als de “graanschuur van Europa”.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.