Waymo start in San Francisco met een betalende robotaxi-service

Het bedrijf Waymo, ontwikkelaar van zelfrijdende wagens en onderdeel van de groep Alphabet, biedt in San Francisco voortaan tegen betaling verplaatsingen met robotaxi’s aan. Daarvoor heeft het bedrijf een vergunning gekregen van de California Public Utilities Commission. Uit veiligheidsoverwegingen moet in de robotaxi’s nog wel altijd een begeleider meerijden, zodat bij eventuele noodsituaties kan worden ingegrepen.

In september ontving Waymo van het ministerie van transport van Californië al een vergunning om met autonome voertuigen betalende diensten aan te bieden. Die vergunning liet het bedrijf toe een akkoord te sluiten met de supermarktketen Albertsons om bestellingen bij een aantal klanten in San Francisco thuis af te leveren. Die licentie had echter geen betrekking op het vervoer van personen.

Trusted Tester

Sinds augustus vorig jaar heeft Waymo in Singapore ook al onbetaalde verplaatsingen aangeboden aan leden van zijn programma Trusted Tester, die in ruil hun ervaringen met het transportmiddel met de onderneming delen om de dienst verder op punt te kunnen stellen. “Trusted Tester heeft inmiddels al een wachtlijst met tienduizenden potentiële gebruikers”, merkt Waymo op.

Na de introductie van verplaatsingen met een begeleider, die vervolgens ook andere reizigers tegen betaling kan meevoeren, wil Waymo tenslotte uitkomen op de individuele verhuur, waardoor de gebruiker uiteindelijk zou moeten worden aangezet het individuele autobezit op te geven. Het bedrijf zegt dit systeem in de toekomst ook op andere locaties te willen toepassen.

Waymo beschikt voor zijn robotaxi-service over een vloot autonome wagens van het model Jaguar I-PACE. Het bedrijf gaf hierover geen verdere gegevens vrij, maar volgens officiële documenten zou die vloot een honderdtal wagens tellen.

Ervaring

Waymo heeft al verscheidene jaren een betalende robotaxi-service in de stad Chandler (Arizona), maar de introductie van de dienst in San Francisco kan volgens analisten een belangrijke mijlpaal betekenen.

“Chandler is immers een voorstad van Phoenix”, verduidelijken experts. “In een dergelijke omgeving worden robotaxi’s met minder zware uitdagingen geconfronteerd dan in een grote metropool zoals San Francisco. Daar moet de robotaxi met een druk verkeer en grote groepen andere weggebruikers, zoals voetgangers en fietsers, rekening houden. De straten zijn er ook minder breed.”

Over de vergoedingen voor de verplaatsingen werden nog geen uitspraken gedaan. In Chandler zou voor een rit ongeveer 1 dollar per minuut worden aangerekend. Een gemiddelde verplaatsing met Uber kost er ongeveer 0,40 dollar per minuut. Waymo stelde dat zijn prijzen in San Francisco vergelijkbaar zullen zijn met de vergoedingen van de andere transportmiddelen.

(kg)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.