Transport for London (TfL), beheerder van het openbaar vervoer in de Britse hoofdstad, dreigt op bijzonder korte termijn met een faillissement te worden geconfronteerd, tenzij de Britse regering beslist om het bedrijf van financiële steun te blijven voorzien. Dat heeft Sadiq Khan, burgemeester van Londen, gezegd.
Het Londense vervoerbedrijf diende tijdens de coronacrisis met een aanzienlijk verlies aan inkomsten af te rekenen. Die terugval werd veroorzaakt door het wegvallen van een groot deel van de gebruikers van het openbaar vervoer.
Noodhulp
Transport for London kreeg tijdens de coronacrisis weliswaar noodhulp van de Britse overheid, maar de laatste overeenkomst daarover is eind vorige week afgelopen. Sadiq Kahn wil een financiering op lange termijn om verdere steun voor het bedrijf veilig te stellen.
De Londense burgemeester zou de voorbije dagen nog met de Britse regering hebben onderhandeld om een vergelijk te vinden, maar dat zou voorlopig geen resultaten hebben opgeleverd.
“Het is van vitaal belang dat de regering Transport for London voorziet van de financiering op lange termijn die het bedrijf nodig heeft om de vitale transportdiensten in de hoofdstad te blijven garanderen”, waarschuwde de burgemeester.
Sadiq Kahn wees er daarbij op dat ook buiten de hoofdstad ruim 43.000 banen afhankelijk zijn van de investering in het vervoerbedrijf. “Indien de overheid weigert in de financieringsbehoeften te voorzien, kan dit gevolgen hebben voor de nationale toeleveringsketen van het bedrijf, de tewerkstelling en economische groei aantasten en het economisch herstel in Londen en het hele land tegenhouden”, waarschuwde hij.
“Er is geen Brits herstel van de pandemie zonder een heropleving in Londen en zonder een goed gefinancierd transportnetwerk zal de hoofdstad die ambitie niet kunnen realiseren”, voerde Transport for London aan. “We hopen dan ook dat deze besprekingen snel met succes kunnen worden afgerond.”
Eerder al had Transport for London aangegeven dat het bedrijf de volgende jaren met een periode van achteruitgang en afslanking zou moeten afrekenen indien de overheid zou blijven weigeren een financiering op lange termijn aan te bieden.
Belastingbetaler
De Britse regering stelde in een reactie echter dat het de taak van de Londense burgemeester was om de kosten van het vervoerbedrijf te verlagen en financiële stabiliteit te bieden.
“We hebben herhaaldelijk onze toewijding getoond om het Londense transportnetwerk tijdens de coronapandemie te ondersteunen”, zei een woordvoerder van het Britse ministerie van Transport. “We hebben aan Transport for London meer dan 4,5 miljard pond noodfinanciering verstrekt.”
“Bovendien hebben we elk jaar tot minstens het midden van dit decennium nog eens 1 miljard pond aan kapitaalinvesteringen toegezegd, terwijl tegelijkertijd met een aanzienlijke druk op de nationale financiën moet worden afgerekend.”
“We zijn ons ervan bewust dat het bedrijf nog steeds de gevolgen van de pandemie voelt, maar het is de verantwoordelijkheid van de burgemeester om hervormingen door te voeren, waardoor het bedrijf een financiële duurzaamheid kan uitbouwen die ook voor de Britse belastingbetaler rechtvaardig is.”
Het aantal gebruikers van het Londense openbaar vervoer blijft ver onder de niveaus die voor de uitbraak van de coronapandemie werden genoteerd. Het gebruik van de Londense metro zou tot 59 procent zijn teruggevallen. Bij het busvervoer zou 75 procent van de vroegere trafieken worden opgetekend.
(jvdh)