Studie: verbod op reclame voor junkfood in openbaar vervoer maakt Londenaars gezonder

Een verbod op reclame voor junkfood, drie jaar geleden door Transport for London (TfL) geïntroduceerd, heeft er mee voor gezorgd dat de wekelijkse aankopen van ongezonde voedingsproducten bij de gezinnen in de Britse hoofdstad met 1.000 calorieën is gedaald.

Dat is de conclusie van een onderzoek door wetenschappers aan de London School of Hygiene & Tropical Medicine (LSHTM), gebaseerd op een analyse van bijna 2 miljoen wekelijkse boodschappen van producten met hoge gehaltes aan vet, zout en suiker door gezinnen in Londen en het noorden van Engeland, voor en na de introductie van het verbod.

Anderhalve reep chocolade

De grootste effecten werden waargenomen voor chocolade en zoetwaren, waar in de wekelijkse aankopen een afname met bijna 20 procent (317,9 calorieën) werd opgetekend. Dit komt neer op een daling van ongeveer 385 calorieën per persoon.

Dit betekent dat dankzij het reclameverbod elke Londenaar wekelijks anderhalve reep minder melkchocolade koopt. In totaal werd een daling met 1.001 calorieën (6,7 procent) geregistreerd.

“De studie toont aan dat deze strategie voor het beleid een instrument kan zijn om voedingsgerelateerde ziektes op grotere schaal te verminderen”, stipte hoofdonderzoeker Amy Yau aan. Het team vond ook aanwijzingen dat de impact van het verbod het grootste was in huishoudens waar gezinsleden met obesitas werden geconfronteerd.

Transport for London voerde drie jaar geleden een verbod op reclame voor ongezonde voedingsproducten in. De maatregel had betrekking op de metro, het busvervoer, taxi’s en een aantal sites voor buitenreclame, zoals rotondes en bushaltes.

“Ik ben verheugd de positieve impact te kunnen zien van deze maatregelen, die hebben geleid tot een echte vermindering van de hoeveelheid junkfood die wordt gekocht”, benadrukte Sadiq Khan, de burgemeester van Londen.

Obesitas

Ook Barbara Crowther, coördinator van de Children’s Food Campaign, stelde verheugd te zijn te zien dat het reclamebeleid van Transport for London helpt om de stroom aan junkfoodreclame, die de consumenten voortdurend naar minder gezonde opties duwt, in te dammen.

Het Verenigd Koninkrijk heeft een van de hoogste obesitaspercentages in Europa. Twee op de drie volwassen Britten worstelt met overgewicht of obesitas. De problematiek kost de Britse National Health Service jaarlijks 6 miljard pond aan kosten voor behandelingen.

In december kondigde de Britse regering aan verdere maatregelen aan om reclame voor ongezonde voeding op televisie, online en in winkels te beperken.

Een studie van de Britse overheid waarschuwde echter tevens dat deze inspanningen geen resultaat zullen opleveren, tenzij er dringend een veel bredere actie wordt ondernomen om de hele voedselomgeving te transformeren.

(evb)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20