Lamborghini wil ook volgend decennium nog met verbrandingsmotor rijden; hoopt op synthetische brandstoffen

De Italiaanse autofabrikant Lamborghini, dochter van de Duitse VW-groep, hoopt ook na het einde van dit decennium wagens met een verbrandingsmotor op de markt te kunnen brengen. Dat heeft Stephan Winkelmann, chief executive van Lamborghini, in een interview met de Duitse krant Welt am Sonntag gezegd.

Winkelmann benadrukte daarbij te rekenen op klimaatneutrale brandstoffen, die binnenkort op de markt zouden moeten komen.

Afwachten

“Na het tijdperk van de hybrideaandrijving, zullen we afwachten of het mogelijk is om ook na het einde van dit decennium nog voertuigen met een verbrandingsmotor op de markt te brengen”, benadrukte Winkelmann.

“Mogelijk zou de inzet van synthetische brandstoffen daarbij opportuniteiten kunnen bieden.” De volgende jaren brengt Lamborghini hybride versies van zijn modellen Aventador, Huracán en Urus op de markt.

Porsche, een ander dochtermerk van de VW Group, heeft al samen met een aantal andere bedrijven de productie van klimaatneutrale synthetische brandstof op industriële schaal onderzocht. Daarbij werd vooral gekeken in de richting van windenergie.

Winkelmann heeft recent aangekondigd dat Lamborghini van plan was om voor het einde van dit decennium zijn eerste volledig elektrische model te zullen lanceren. Daarmee toonde de topman zich iets voorzichtiger dan in het verleden, toen gewag werd gemaakt van de tweede helft van dit decennium.

Sportieve prestaties

Lamborghini – net zoals sectorgenoten zoals Ferrari, Aston Martin en McLaren – worstelt met de vraag op welke manier zijn assortiment naar elektrische mobiliteit kan worden verschoven zonder te raken aan de sportieve prestaties die zijn traditionele publiek aanspreken.

“We gaan ervan uit dat onze klanten de auto’s met een duurzamere aandrijving zullen accepteren, op voorwaarde dat de wagens op het gebied van prestaties superieur zijn aan de vorige generaties. De combinatie met een elektrische aandrijving geeft de auto’s een groter vermogen, gekoppeld aan lagere emissiewaarden.”

Winkelmann stelde nog dat het eerste exclusief elektrische model van Lamborghini meer op het alledaags verkeer zal worden gericht dan de supercars uit de bestaande portfolio. Hij maakte daarbij gewag van een Gran Turismo met vier zitplaatsen. De wagen zou ook iets minder laag op de weg liggen.

“We gaan ervan uit dat op dat ogenblik problematieken zoals oplaadtijden en actieradius niet langer meer bij de aankoopbeslissing een dominante impact zullen hebben”, stelde de topman nog. “Dan kunnen we de auto de karakteristieken meegeven die bij een Lamborghini horen.”

(am)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.