De uitdaging volgens Ferrari: “Hoe rijcomfort, prestaties en milieu combineren?”

Met de ontwikkeling van zijn nieuwe hybride model 296 GTB heeft de Italiaanse autofabrikant Ferrari een nieuw segment in de markt aangeboord. Dat heeft Enrico Galliera, marketing directeur van Ferrari, tijdens de voorstelling van het nieuwe model gezegd.

Galliera benadrukte daarbij dat de meeste modellen van Ferrari werden ontworpen om topprestaties te leveren, maar het design van nieuwe model is volgens hem in eerste instantie gericht op een superieur rijplezier. De marketingchef stelde tevens te verwachten dat de 296 GTB de Italiaanse constructeur zal helpen om klanten aan te trekken die momenteel nog niet met Ferrari rijden.

Uitdagende tijden

“Constructeurs van exclusieve sportwagens beleven uitdagende tijden”, stippen waarnemers aan. “In het verleden werden deze wagens uitgerust met verbrandingsmotoren die topprestaties mogelijk moesten maken. Steeds meer moet echter rekening worden gehoud met het brandstofverbruik en de uitstoot van broeikasgassen.”

“De nieuwe modellen moeten op die eisen een antwoord kunnen bieden, maar liefst zonder prestatievermogen te moeten inleveren.”

De 296 GTB is een hybride sportwagen. De auto is het derde hybride model dat bij Ferrari in serieproductie gaat. De spits werd twee jaar geleden afgebeten door de SF 90 Stradale, vorig jaar gevolgd door de SF90 Spider.

De 296 GTB biedt plaats aan twee inzittenden en zal minstens 269.000 euro kosten. Voor een krachtiger versie kan een bedrag tot 302.000 euro worden aangerekend. De auto krijgt een topsnelheid van meer dan 330 kilometer per uur.

Zescilinder

“De 296 GTB is niet gecreëerd om modellen in de huidige portfolio van Ferrari te vervangen, maar is voor het merk een geheel nieuw type auto”, zei Galliera. Het is voor de eerste keer dat een Ferrari voor serieproductie met een zescilinder motor (V6) wordt uitgerust.

Normaal wordt gebruik gemaakt van motoren met acht of twaalf cilinders, die echter ook voor een grotere uitstoot zorgen. Zescilinders werden in de jaren vijftig van de voorbije eeuw door Ferrari al wel in racewagens ingebouwd.

De batterij aan boord van de 296 GTB maakt het mogelijk om een afstand van maximaal 25 kilometer exclusief op elektriciteit af te leggen. De eerste leveringen van het nieuwe model worden volgens Galliera tijdens het eerste kwartaal van volgend jaar verwacht. De auto zal in eerste instantie in Europa op de markt worden gebracht.

Over vier jaar wil Ferrari zijn eerste volledig elektrisch model op de markt brengen. Volgend jaar wil de Italiaanse constructeur ook zijn eerste suv-model lanceren.

Meer
Auto
Gocar.be - Robin Van den Bogaert
Gocar.be - Piet Andries
Gocar.be - Piet Andries
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - David Leclercq
Meer Auto