Contactloos betalen is sinds de start van de coronacrisis aan een stevige opmars bezig. In een nieuwe aflevering van het VRT-programma FactCheckers, dat vanavond wordt uitgezonden, onderzoeken de programmamakers hoe gemakkelijk criminelen je geld kunnen stelen als de functie contactloos betalen is geactiveerd op je bankkaart. Betaalleverancier CCV laat alvast weten dat contactloos betalen zeer veilig is.
Contactloos betalen: hoe gemakkelijk is het om je geld stelen als die functie geactiveerd is op je bankkaart?
Waarom is dit belangrijk?
Het coronajaar 2020 was een recordjaar voor elektronische betalingen. Er werden toen maar liefst 1,65 miljard betalingen geregistreerd met de Bancontact-kaart en de Payconiq by Bancontact-app. Daarbij werd ook almaar vaker een beroep gedaan op contactloos betalen. Zo telde Bancontact 442 miljoen contactloze betalingen met de Bancontact-kaart, een stijging van maar liefst 283 procent ten opzichte van 2019. Reeds 42 procent van alle betalingen met de Bancontact-kaart verloopt intussen contactloos. Over 2021 zijn er nog geen cijfers.Het VRT-programma FactCheckers heeft onderzocht hoe veilig de contactloze betaalfunctie op je bankkaart is. Deze aflevering moet nog uitgezonden worden, maar het onderzoek werd al belicht in De Inspecteur op Radio 2. In dat radioprogramma werd verteld dat criminelen geld kunnen stelen door een kaartlezer tegen je portefeuille te houden. Door de NFC-technologie (Near Field Communication) in je kaart kunnen ze volgens FactCheckers geld van je rekening halen.
Niet de eerste waarschuwing
Enkele jaren geleden heeft de consumentenorganisatie Test Aankoop een soortgelijke waarschuwing de wereld ingestuurd. Simon November, de woordvoerder van Test-Aankoop, liet in 2017 in een filmpje zien hoe fraudeurs een betaalterminal in een krant zouden kunnen verstoppen om vervolgens tegen een handtas van een slachtoffer aan te tikken in de hoop dat daar een bankkaart met NFC in zit.
Volgens CCV moeten we dergelijke waarschuwingen met een korrel zout nemen. “Het fenomeen doet zich naar onze kennis quasi niet voor, net omdat alle procedures werken”, merkt Sam Arckens, CCO van de betaalleverancier, op. “Dit neigt naar tendentieuze berichtgeving en maakt contactloos betalen zwart, terwijl het in tijden van COVID net beter is om minder fysiek contact met het toestel te hebben.”
KYC-principe
In de reportage van Factcheckers koopt Britt Van Marsenille een kaartlezer om het bovenstaande te testen. Arckens benadrukt dat het niet voldoende is om zo’n toestel aan te schaffen. “Wie betalingen wil ontvangen, moet een zogenaamd ‘acquiring’-contract afsluiten en een bankrekeningnummer doorgeven. Acquirers als CCV controleren uitgebreid wie een toestel krijgt en wie we betalingen laten aanvaarden. Ook de procedures om een bankrekening te krijgen zijn erg grondig”, verduidelijkt hij.
Hij voegt eraan toe dat elke een financiële organisatie in ons land het KYC-principe (know your customer) moet toepassen alvorens die in zee gaat met een nieuwe klant. “Het doel van de screening is ten eerste vaststellen of de informatie die de klant presenteert juist is. Daarnaast worden risico’s en kansen van de onderneming in beeld gebracht”, aldus Ackers.
“Criminelen worden snel opgespoord”
Volgens de CCO is het voor criminelen dan ook geen sinecure om dat alles te regelen zonder door de mand te vallen. Indien ze er alsnog in slagen om dat alles in orde te brengen, is de kans zeer groot dat ze na hun eerste criminele feiten al betrapt worden.
“Verschillende gedupeerden gaan zeer snel via hun mobiele banking merken dat er onterecht geld van hun rekening is gegaan. Dat wordt gemeld en de verschillende frauduleuze betalingen worden snel en vaak geautomatiseerd aan 1 bepaalde betaalterminal gelinkt”, verduidelijkt Arckens. “De bevoegde instanties gaan direct de nodige blokkeringen uitvoeren en een onderzoek opstarten. Net omdat dit vlot gebeurt, doen criminelen dit naar ons weten dus quasi niet. Kortom: het systeem werkt en contactloos betalen is dus betrouwbaar.”
Tot slot kunnen criminelen in het allerslechtste gevallen slechts een beperkt bedrag van je rekening halen. Zodra er in één betaalsessie meer dan 50 euro wordt afgehaald, moet je je pincode invoeren. Hetzelfde geldt voor opeenvolgende betalingen zodra er meer dan 100 euro wordt gespendeerd. Hoe dan ook raden we je aan om altijd Card Stop te bellen op het vernieuwde nummer 078 170 170.
Indien je nog twijfels hebt, is het mogelijk om de functie contactloos betalen uit te zetten. Dit kan je doorgaans doen via de app of website van je bank.
(lb)