Club Brugge wil vanaf de play-offs in april uitzonderlijke items te koop aanbieden als NFT’s, de digitale verzamelbestandjes uit de cryptowereld. Dat schrijft De Tijd donderdag.
Club Brugge is van plan clipjes van doelpunten, andere unieke videobeelden of opmerkelijke citaten van spelers digitaal te herverpakken en aan te bieden als NFT (non fungible token), in navolging van tal van andere Europese clubs. Club zou wel de eerste in België zijn.
Er komt daartoe een digitale marktplaats voor de supporters, Club Moments, in samenwerking met het Amerikaanse blockchainbedrijf Simba.
“Als je op de marktplaats een NFT koopt, word je eigenaar van een gedigitaliseerde versie van die momenten of objecten. Je kan daar dan bijvoorbeeld mee pronken op sociale media, aan vrienden en kennissen tonen dat jij de eigenaar bent van zo’n moment. Eigenaars kunnen de NFT’s ook doorverkopen”, legt Bob Madou, het commerciële hoofd van Club Brugge, uit aan De Tijd.
Fan token
De West-Vlaamse club bestudeert ook of een eigen cryptomunt voor de supporters opportuun is. Verscheidene Europese topclubs, maar ook kleinere clubs zoals STVV of Fortuna Sittard, brachten al zo’n fan token uit.