Voetbalsupporters gaven al meer dan 350 miljoen dollar uit aan cryptomunten van hun favoriete clubs

Supporters van enkele van ’s werelds grootste voetbalclubs hebben al miljoenen dollars uitgegeven aan zogenaamde ‘fan tokens’; de cryptomunten van hun voetbalclubs. Zo raamt een analyse in opdracht van de Amerikaanse nieuwssite BBC dat meer dan 260 miljoen pond (350 miljoen dollar) werd gespendeerd aan de virtuele voetbalmunten.

Waarom is dit belangrijk?

Steeds meer voetbalclubs en landenteams geven fan tokens uit. Kopers van die munten kunnen bijvoorbeeld meebeslissen over bepaalde zaken bij de clubs. Voor die clubs moeten de digitale munten vooral zorgen voor extra inkomsten.

Volgens de bevindingen van de BBC hebben 24 clubs uit verschillende Europese competities fan tokens gelanceerd of overwegen ze dat te doen. Acht van deze clubs spelen in de Premier League in Engeland – door velen beschouwd als de meest prestigieuze voetbalcompetitie in de wereld.

Ook NFT’s

De meeste grote voetbalclubs bieden nu fan tokens aan. Anderen, zoals Manchester City, verkopen ook NFT’s.

Socios – een bedrijf dat een platform biedt voor de initiële verkoop en handel van deze op maat gemaakte digitale munten – is de spil van deze nieuwe trend.

Socios vertelde de BBC dat het tot nu toe tussen de 270 en 300 miljoen dollar aan munten heeft verkocht. De onderneming vermeldde echter niet hoeveel geld direct naar de clubs zelf gaat.

BBC ontdekte ook dat Lazio, Manchester City, Porto en Santos het meest verkochten. Maar de muntjes van Manchester City en Lazio zijn ook het meest in waarde gedaald sinds hun lancering.

Wat zeggen de fans?

Veel voetbalfans hebben hun zorgen geuit over deze fan tokens.

“Mijn kennis van de cryptomarkt is op zijn zachtst gezegd summier, en ik ben waarschijnlijk representatief voor een groot aantal (…) voetbalsupporters die geen beleggers zijn op de cryptomarkt”, vertelde West Ham-fan Sue Watson aan BBC.

“Sommige mensen gaan er veel geld aan verdienen, maar dat zal vrijwel zeker niet de gemiddelde voetbalfan in de straat zijn”, zei voetbalauteur Martin Calladine.

Ongeacht hoe sommige voetbalfans zich voelen, is de toename van fan tokens onderdeel van een bredere trend van kruisbestuiving tussen crypto en de sportwereld. Zo raakte recent nog bekend dat het Staples Center in Los Angeles, thuisbasis van de basketbalploeg LA Lakers, de naam krijgt van een cryptobeurs: de Crypto.com Arena.

(ns)

Meer