Toyota bleef ook vorig jaar de grootste autoverkoper van de wereld

De Japanse autofabrikant Toyota Motor heeft zich ook vorig jaar tot de grootste autoverkoper van de wereld kunnen kronen. Voor het tweede achtereenvolgende jaar slaagde het Japanse concern zijn Duitse concurrent Volkswagen Group achter zich te houden. Dat heeft het Japanse persbureau Kyodo gemeld.

Aangevoerd werd dat Toyota kon profiteren van een verbetering in de levering van onderdelen op de Zuidoost-Aziatische markt.

Toeleveringsketen

VW Group heeft bekend gemaakt vorig jaar 8,88 miljoen wagens te hebben verkocht. Dat betekende een daling met 4,5 procent tegenover het jaar voordien.

Daarmee werd meteen duidelijk dat Toyota voor het tweede jaar op rij de titel van grootste autoverkoper in de wereld kan opeisen. Na elf maanden had het Japanse concern, met inbegrip van dochtermerken Daihatsu en Hino, immers al een verkoop van 9,56 miljoen wagens kunnen melden.

“De coronapandemie heeft ook voor een verstoring in de toeleveringsketen van onderdelen gezorgd”, benadrukt Kyodo. “In Zuidoost-Azië liet die verstoring echter minder zware sporen na.”

“Daardoor werd ook Toyota meer gespaard dan zijn westerse sectorgenoten zoals Volkswagen, die door een nijpend tekort aan halfgeleiders gedwongen werd de productie te beperken. Integendeel, Toyota slaagde er vorig jaar zelfs in om de verkoop in de Verenigde Staten en China op te drijven.”

Chipcrisis

“Volkswagen liet op zijn West-Europese thuismarkt een verkoop van 2,86 miljoen wagens optekenen”, voert Kyodo nog aan. “Dat weerspiegelde een daling met 2,7 procent tot 2,86 miljoen eenheden.”

“Op de Chinese markt werd een achteruitgang met 14,1 procent tot 3,3 miljoen eenheden geregistreerd.” In al die verkopen zitten ook de cijfers van de dochtermerken Audi en Porsche vervat.

De VW Group kon wel de verkoop van elektrische wagens nagenoeg verdubbelen tot bijna 452.900 eenheden. Bij de verkoop van hybride wagens werd een stijging met 60 procent tot 309.500 exemplaren gemeld.

Woordvoerders van Volkswagen stelden dat het bedrijf onder de gegeven omstandigheden weliswaar een bevredigende verkoop had laten optekenen, maar gaven wel toe dat die cijfers niet voldoende waren om de impact van de chipcrisis te compenseren.

(lp)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.