Indien je graag op wilt vallen op je werk, dan wil je dit uiteraard alleen doen op een positieve manier en dus om de juiste redenen. Het is vaak van groot belang om een goede indruk te maken op je werkgever of je direct leidinggevende, want wanneer je dat doet, dan zal hij of zij je wellicht meer verantwoordelijkheid willen geven. Het verkrijgen van meer verantwoordelijkheden kan op zijn beurt uiteindelijk weer resulteren in een promotie en/of loonsverhogingen. Door te weten op welke manier je op een positieve manier op de voorgrond kunt treden, kun je vaak zelfs een heleboel voordelen binnenhalen. Om je een beetje op weg te helpen hebben we hieronder een aantal manieren opgesomd waarop je je werkgever of direct leidinggevende zou kunnen imponeren.
1. Hanteer de juiste etiquette op het werk
Je werkgever en/of direct leidinggevende zal het absoluut waarderen wanneer je, net zoals de rest van je collega’s, de regels van de etiquette op het werk opvolgt. Zo dien je bijvoorbeeld op een correcte wijze gebruikmaken van je mobiele telefoon, goede tafelmanieren hebben, te weten op welke manier je een e-mail dient op te stellen als het gaat om zakelijke correspondentie en hoe je de telefoon kunt gebruiken op de werkvloer.
2. Weet om te gaan met de fouten die je hebt gemaakt
Op het moment dat je een fout hebt gemaakt op het werk, iets dat vrijwel iedereen ooit een keer zal doen, dan kun je dit beter niet afschuiven of ontkennen, Beter geef je het ruiterlijk toe en neem je je verantwoordelijkheid door bijvoorbeeld een manier aan te geven waarop je de fout weer recht kunt zetten. Je werkgever of leidinggevende zal aanvankelijk wellicht niet blij zijn met de fout die hebt gemaakt, maar hij of zij zal in ieder geval toe moeten geven dat je op de juiste manier hebt gereageerd op deze misstap.
3. Je ziek melden wanneer je eigenlijk aan het werk moet
Indien je naar je werk gaat terwijl je ziek bent, in plaats van thuis te blijven, met als doel om je werkgever te imponeren, dan is dit niet altijd een garantie op succes. Een weldenkende werkgever of leidinggevende zal immers weten dat een zieke werknemer niet alleen minder, of totaal niet, productief zal zijn, maar ook bestaat er de mogelijkheid dat deze zieke werknemer andere mensen op de werkvloer ziek kan maken en daardoor de productiviteit ernstige schade toe kan brengen. Ziek melden op momenten dat dit werkelijk nodig is, zal dan ook zeker door je werkgever en de rest van je collega’s in de regel zeer worden gewaardeerd.
4. Weten hoe je moet handelen in noodsituatie of crisis
Een werkgever kan iemand zijn die snel in paniek raakt, maar eveneens iemand zijn die meteen in actie komt, als er sprake is van een noodsituatie of crisis. Op momenten dat er iets onverwachts gebeurt op het werk, dan zul je veel meer indruk op je werkgever en/of leidinggevende kunnen maken wanneer je snel en effectief zult handelen. Door immers zelf in paniek te raken of de crisis te willen ontlopen, zal de situatie alleen maar verder uit de hand kunnen lopen en de schade voor personen of het bedrijf toenemen.
5. Weten welke onderwerpen je beter niet op de werkvloer ter sprake brengt
Onderwerpen vermijden die ervoor zouden kunnen zorgen dat andere mensen op je werk zich ongemakkelijk gaan voelen, of die een negatieve werksfeer tot gevolg kunnen hebben, zullen er doorgaans voor zorgen dat je niet in een positief licht komt te staan bij je werkgever en/of leidinggevende. Er zal juist minder positief over je worden gedacht, en in de regel zelfs worden gesproken, als je je niets van deze regel aantrekt. Onderwerpen die je beter niet aan kunt halen als je aan het werk bent, zijn onder andere:
- politiek,
- financiële zaken,
- religie,
- seksueel getinte onderwerpen,
- gezondheidsproblemen,
- ambities op het werk,
- relatieproblemen,
- overige persoonlijke- of familiaire zaken.
6. Op een effectieve manier je werktijd benutten
Wanneer je beschikt over het vermogen om projecten te op tijd te voltooien, dan zal dit zeker meehelpen aan het creëren van een positief beeld bij je werkgever of leidinggevende. Je zult echter duidelijk moeten laten zien dat je weet hoe je je werktijd effectief kunt beheren door bijvoorbeeld de projecten waar je verantwoordelijk voor bent op werkelijk tijd in te dienen, of beter nog (mits dit mogelijk is) nog voordat de gestelde deadline is bereikt.
7. Draag gepaste kleding op het werk
Het dragen van de juiste kleding op je werplek en, wellicht van een nog veel groter belang, het niet dragen van de kleren die niet door de beugel kunnen op de werkvloer zal er vaak voor zorgen dat je in een goed blaadje komt te staan bij je werkgever, je leidinggevende en collega’s. Je dient je dan ook altijd te kleden naar de functie die je bekleedt. Op het moment dat je het ambieert om een leidinggevende te worden op je werk, dan zul je je nu al naar deze functie dienen te kleden. Je werkgever zal dan immers eerder geneigd zijn om je een dergelijke functie te geven omdat je de perfecte uitstraling er al voor hebt.
8. Voorkom het beledigen van je collega’s
Je werkgever zal het zeker op prijs stellen als je geen dingen zegt die je collega’s zouden kunnen beledigen. Je doet er dan ook erg goed aan om altijd respect te tonen tegenover iedereen waar je mee te maken krijgt op de werkvloer. Het laatste wat een werkgever of leidinggevende namelijk wil, is aandacht te moeten besteden aan maatregelen die genomen moeten worden tegen onbeleefd gedrag van één van zijn, of haar, werknemers. Al deze aandacht zal immers een werkgever beletten om zich te richten op belangrijker zaken, zoals een goed bedrijfsvoering.
9. Vertegenwoordig je bedrijf goed op zakelijke bijeenkomsten
Op het moment dat je een zakelijke bijeenkomst bijwoont namens je werkgever, dan zul hij of zij het zeker weten te waarderen wanneer je alles doet wat in je vermogen ligt om een goede indruk te maken op de overige aanwezigen. In de praktijk betekent dit doorgaans dat je gepaste kleding draagt, op een correcte manier weet te netwerken namens je bedrijf en met de juiste informatie weer terugkomt op de zaak.